Sidor

fredag 11 mars 2011

Fodertillskott!

Jag är verkligen inte en hästägare som proppar i mina hästar en massa fodertillskott. Jag har alltid varit ganska skeptisk till alla de där burkarna i ridsportaffärerna som lovar guld och gröna skogar.
Ett tag fick dock hästarna B-vitamin vid pälsfällning, som senare har visat sig vara helt verkningslöst.
Man har helt enkelt antagit att det varit B-vitamin som påverkat päslfällning då man gett foderjäst till hästar för att underlätta för dem under pälsfällningsperioden. När man senare forskat på detta har det visat sig att det är proteinet och inte B-vitaminet som varit verksamt.
Trots detta har inte en enda tillverkare/säljare av B-vitamin anammat detta, utan fortsätter att på helt falska grunder marknadsföra och sälja B-vitamin som hjälp vid pälsfällning.
HÄR finns en artikel publicerad 2009 som talar om precis hur det ligger till.
Men nu har jag faktiskt hittat ett tillskott som kanske kan hjälpa mig med mina djur... "Relax me" heter det och ska ha en lugnande inverkan på lättstressade hästar (typ Pelle). Det ska få hästen mer fokuserad på uppgiften och mer tillfreds med omgivningarna. Som alltid när det gäller sådant här nämns många kända ryttarnamn (Malin Baryard och John Whitaker) som användare, men jag har även sett det på några bloggar där användarna påstår att det fungerar.
Så nu har jag beställt en burk från Lyckås Ridsport.

Ska verkligen bli spännande att se om det har någon som helst effekt. Om det skulle ha det så är det ju fantastiskt! Först måste jag dock rida igång herrarna igen. En av anledningarna till att de är som de är just nu är ju såklart att jag inte hinner rida dem så mycket som behövs och då tycker inte jag att det är OK att proppa i dem tillskott för att de ska bli lugnare. Men kan det påverka så att Pelle blir mer avslappnad överlag så är ju ingen mer tacksam än jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar