Sidor

söndag 11 augusti 2019

Sköna söndag!

Idag vaknade jag upp till en blåsig och lite mulen söndag. Dock var det ändå rätt varmt ute, runt 20 grader.

Jag bestämde mig för att springa en runda före frukost med vovvarna och det uppskattades. Jag uppskattade också att springa eftersom det inte kändes efter någonstans. Min vänstra höft har varit lite tjurig efter lite för mycket löpning och för lite variation den senaste tiden, men nu kändes den helt ok.

Vi sprang runt Stenaljung, badade i sjön i grushålan, vovvarna alltså, inte jag. Det går inte att springa förbi där utan att bada! Det var ändå rätt ljummet i vattnet så jag hade säkert också kunnat bada, men avstod. Efter sju kilometer stannade jag klockan i sista helvetesbacken hem. Bra träningspass!

Eftersom vi var på kräftskiva i Läjet igår och jag inte kom i säng förrän strax efter klockan tolv sov jag till åtta så jag kände att jag var lite efter hela dagen egentligen. Frukosten intogs inte förrän vid 11-tiden och efter det stack jag ut i stallet för att hämta hästarna. Det har ju varit lite dåligt ridväder de senaste dagarna så de har fått vila.

Bosse kom faktiskt gåendes när jag ropade på dem i blåsten. Jag var lite osäker på ifall de hörde mig. Pelle stod lite längre bort och började gå mot mig för att sedan svänga av när han var nära mig. Den lurifaxen! Men det var inte så svårt att fånga honom.

Jag började med Pelle idag. Nu när det har regnat har de ju rullat sig och var lite leriga, men sommarpälsen är så kort att det går väldigt lätt att få dem rena ändå.

Pelle fick ta rundan om Linneskogen idag och han var fruktansvärt slö till en början. Såpass slö att jag faktiskt blev lite irriterad på honom. Så fort jag kortade tyglarna skulle han låtsas klia näsan mot benen, bara för att få lång tygel. När vi kom ut på den öppna delen av banvallen fick han trava. Han hade ingen direkt framåtbjudning, men travade ändå bra. Gillade nog underlaget lite bättre nu när det har regnat och inte är så hårt.

Jag försökte få honom att trava igenom vattenpölarna på vägen, men han har tydligen helt glömt att han är fälttävlanshäst och gjorde allt för att undvika dem, trampade så försiktigt han kunde i dem när han inte kunde komma undan.

Det blåste riktigt ordentligt och stundtals kändes det som om jag skulle blåsa av Pelle, men han tog det hela med ro. Det är nästan så att han är lugnare när det blåser då han slipper höra alla prasselljud i buskarna.

Vi svängde sedan ut på Tvååkersvägen, bara tre bilar som passerade och samtliga visade hänsyn och körde lugnt förbi. Sedan var han lite tveksam när vi svängde in mot Linneskogen och skulle passera två hus där det fanns lite småläskiga saker. Men han lyssnade på mina framåthjälper och fast att han var spänd valde han att gå framåt istället för att vända, mycket bra!

Härliga banvallen
Vi travade på grusvägen och där fick han faktiskt lite framåtbjudning. Jag bad om galopp, men han ignorerade det och vi fortsatte att trava istället. Väl uppe i skogen galopperade vi dock en kort sträcka.

När vi kom längre upp i skogen fick jag ett infall och vände in honom på en stig som han aldrig har gått på tidigare (tror jag). Han ville inte alls gå åt det hållet, vi var ju på väg hem tyckte han. Så han vände, jag vände tillbaka, han vände igen och så höll vi på tre gånger innan han valde att göra som jag ville och vi skrittade in på stigen. Han var otroligt modig, lite tveksam, men lyssnade på bra framåt. Efter ett tag kom vi fram till ett nedsågat träd som låg över vägen och då valde jag att vända. Efter det blev det ökad skritt tillbaka minsann!

Läskig stig enligt Pelle
Sedan fortsatte vi vidare på den vanliga vägen. Det är kul att se hur mycket tryggare han har blivit på denna runda. Tidigare kunde jag knappt rida honom där överhuvudtaget då han var så himla spänd och rädd för allting. Idag travar han frivilligt och tittar inte på någonting, är bara helt avslappnad. Så kul att det går framåt med honom trots hans ålder!

Enorma mängder rönnbär i år!
Vi fick till lite galopp på slutet även om den var kort. Det blev en så himla fin runda i blåsten och vi kom hem utan några konstigheter.

Dagens runnda!
Efter Pelle var det Bosses tur att komma ut på skritt-tur. Även han var osedvanligt lugn i blåsten och han skrittade på bra. Det enda som skrämde oss var ett rådjur som prasslade bort i en grandunge. Det blev en kortare runda idag på ca en halvtimme. Men han verkade nöjd med det ändå.

När jag var klar släppte jag hästarna i vinterhagen som har fått vila hela sommaren och nu är full utav fint gräs. Samtidigt putsade Magnus sommarhagen med betesputsen så nu när det kommer mer regn kommer gräset att få bra fart där också. Det bådar för en lång utesäsong för grabbarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar