Sidor

söndag 9 oktober 2016

Röjardag inför renovering

Idag har vi varit igång från frukost och till nu. Vi började med att Magnus fick hjälpa mig att flytta de möbler jag inte kunde ta själv och sedan gav han sig på golvlister och golvmattorna i de fyra rum vi ska göra i ordning.

Han skruvade också ner lampor, strömbrytare och eluttag så att rummen blev helt strippade på grejer.

TV-rummet
Hall
Hall mot TV-rummet
Dubbelgästrummet (lila rummet)
Singelgästrummet
Nackdelen med att renovera är ju att grejerna i de rum som renoveras måste ställas någon annanstans och just nu har vi en hall på övervåningen som är full med sängar...

Renoveringsröra våning 2
Renoveringsröra våning 1
Det är förvisso rätt tacksamt att ha ett såpass stort hus att man ändå kan leva hyfsat normalt även om man renoverar fyra rum samtidigt!

När alla grejer var borta och Magnus var klar med "sitt" jobb tog jag vid med annat. Jag rensade golvlister från spik. Sedan gav jag mig på garderoberna. Först gjorde jag en rensning i den som är på första våning under trappan. Vi ska ju ha en fristående garderob i hallen sedan, vilket gör att vi får undan jackor och skor och sådant som inte används för säsongen och inte behöver trycka in det i den lilla osmidiga garderoben under trappan. Istället är där nu i princip endast julgrejer kvar. Så gött att rensa!

Sedan var det de två garderoberna i sovrummen på andra våning. Den ena har jag haft hyfsat bra, fast jag har tryckt in dynor till utemöblerna, men där fanns ändå en hel del att rensa.

Och den andra garderoben... ojojoj! Där var bara tryckt in grejer de senaste åren! Och där var ju inte gjort någonting sedan jag bodde hemma! Så det blev en lite rolig och spännande rensning där jag bland annat hittade en hel del gamla skolböcker.

Gymnasieböckerna...
Och så hittade jag min mindre politiskt korrekta tyska-bok från högstadiet...

"Skämtet" på tyskabokens framsida...
Jag funderade en del på varför jag har sparat mina skolböcker och vad jag ska ha dem till. Men slänga dem...? Nej, de kan ju vara kul att ha. Men nu åkte de upp på vinden i alla fall!

Det var så gött att få röjt ur den där garderoben! Jag lyckades nästan fylla släpet nu igen med grejer som vi inte vill ha och inte använder.

När jag var klar med det så flyttade jag över alla sommarkläder till den utröjda garderoben så att allt slipper trängas i den vanliga garderoben som jag har i sovrummet. Så nu är där mer utrymme!

Nu är vi redo för att ta emot våra hantverkare som snart kommer hit. Det ska bli så kul att få fixat dessa rum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar