Sidor

söndag 18 februari 2024

Regnig söndag

Det var uppehåll en bit in på förmiddagen idag och jag gick och hämtade Compis för att skritta ut en runda efter gårdagens långa uterittspass. Jag började med att jobba honom lite från marken. Han var väldigt känslig för tryck på baken, lite svårare på bogen och ta ner huvudet var svårt för honom. Men han gjorde det bra ändå, vi körde bara några grundläggande övningar i ca tio minuter innan jag sadlade upp honom och red iväg.

Precis när vi kom ut började det att regna lite lätt. Det var rätt blåsigt, men jag höll mig varm i min ridkappa, fodrade ridbyxor och lite tjockare vantar. Compis var väldigt pigg idag med och skrittade på med långa energiska steg.

Vi tog en skrittrunda i skogen, red i princip runt hela skogen förutom på ett ställe där han tyckte att ett jakttorn var det läskigaste han någonsin sett.

Regnet ökade och det gjorde Compis' skritt-takt också. Jäklar vad snabb han blev! Men han ville nog hem så snabbt som möjligt och käka lunchhö. Det var i alla fall bra att komma ut trots vädret och glädjande nog kändes inte knäet av.

Jag körde in några lass ved när jag var klar med Compis, sedan gick jag in, kokade mig en kopp te och satte mig vid datorn. Det var ju faktiskt bokförarväder idag!

Jag fick gjort alla ekonomiska grejer som jag brukar göra när månaden börjar gå mot sitt slut och sedan tog jag tag i bokföringen som jag inte hade gjort sedan oktober. Lyckligtvis har jag ju inte så många händelser i mitt företag, det är oftast samma händelser varje månad så det blir mycket kopierande och bara byte av datum. Så det går rätt lätt ändå. 

Jag sparade ner alla årsbesked och grejer också så nu är allt klart inför deklarationen. Så gött! Sedan bokförde jag naturligtvis klart allting till och med idag. Så otroligt skön känsla att vara ikapp! 

Förra året var jag rätt duktig på att göra bokföringen varje månad och jag kom in i det bra. Sedan vet jag inte varför jag tappade det igen i oktober. Kanske har det varit brist på bokförarväder... eller inte. Det är ju bara till att göra det! Jag ska minsann skärpa mig igen. När jag gör det varje månad så är det ju ett väldigt enkelt jobb, för det handlar bara om 4-5 transaktioner, så det går ju snabbt och lätt!

När jag var klar var klockan strax efter 16 och de stackars hästarna stod ute i regnet. De var verkligen helt dränkta när de kom in. Jag hängde upp täckena på tork och det formligen rann vatten av dem. 

Nu ska jag snart sätta mig på cykeln i källaren och cykla ett pass. Jag provkörde lite innan idag och konstaterade att det borde gå trots mitt onda knä, hoppas att det håller!

Dagens vårtecken


Dagens skrittrunda


Bokförarväder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar