Sidor

söndag 30 maj 2021

Hoppning Bosse och ridning Kalle

Idag började dagen med dimma och ca 10 plusgrader. Jag stack ut vid sjutiden för att cykla en runda, det har ju äntligen blivit sommar och värme, så underbart!

Gårdagen var väl första riktiga sommardagen och den spenderade vi på High Chaparall med barnbarnen, vilket var julklappen för 2019, men eftersom allting var stängt förra året eller hade en massa restriktioner valde vi att inte åka dit då, utan det blev nu istället.

Det var varmt, soligt och gött och när vi kom hem grillade vi, käkade och sedan tog jag ut Bosse på en kvällstur. Det var riktigt skönt när det blev lite svalare, även om jag såklart gillar värmen.

Bosse och solen

Men i morse såg det alltså ut såhär:

Dimmig morgon

Det var faktiskt rätt kallt att cykla, men det var inte mycket vind och det var framför allt inte mycket trafik en söndagsmorgon. Jag blev omkörd av en cyklist, så irriterande när man själv cyklar allt vad man kan och så kommer det en och "söndagscyklar" förbi utan att se ut att anstränga sig särskilt mycket.

Sedan mötte jag två cyklister också. Det blev inte någon jättelång runda, bara runt Hunnestad, så 22 km och knappt en timme.

När jag kom in på Linnarpvägen började det klarna upp österifrån och när jag cyklade in i solskenet ökade temperaturen med minst fem grader och det blev riktigt behagligt! Jag körde som sagt ett styrkepass också innan jag duschade och åt frukost. Det blev premiär på altanerna, igår kväll på framsidan, idag på baksidan. Så underbart! Tur att Magnus bar ut möblerna förra helgen i regnet!

Bästa frukosten och bästa mannen!

Efter frukosten for jag till Falkenberg och hälsade på mamma. Plockade lite liljekonvaljer på vägen också. Det doftade helt underbart i liljekonvaljskogen!

Blommor till mor!

När jag kom hem igen lade jag mig på altanen för att äntligen få lite sol på min bleka kropp! Som jag har längtat! Det var väl augusti eller september senast kroppen så solen så det var hög tid!

Bästa platsen i solen!

Framåt femtiden tog jag in alla hästar, tanken var att rida Bosse över stockarna i hagen. De var rätt nöjda med att få komma in och få lite svalka i stallet.

Först fick Bosse hoppa lite i paddocken och idag var han riktigt fin! Han var så framåt och det var så kul! Vi red en 5½:a och sedan hade vi lite hinder på diagonalen. Han höll i galoppen efter hindren och det var så lätt att komma på hindren som stod för sig själva. Superkul!

Jag red bort till hagen, men då var han nog lite trött så han var inte så sugen på att hoppa stockar... Det blev några skutt i trav, men sedan fick jag ge mig.

Efter Bosse var det Kalles tur och när jag gjorde i ordning honom kom det några som skulle låna paddocken. Perfekt tänkte jag, då blir han kanske lite lugnare. Han slängde sig och höll på och var rädd för kortsidan när jag red honom där i fredags, så jag tänkte att han behövde gå mer där och vänja sig.

Han var superfin när jag värmde upp honom och han skrittade, travade och galopperade i jättefin form. Han var rätt lugn också och jag kunde rida intill kortsidan, i alla fall i skritt. Så det kändes super! Vi travade över lite bomhögar också och det gick också fint.

Sedan skulle kompisarna gå hem och efter det blev det kaos. Det var lite för många saker som inte var som vanligt. Hagkompisarna stod i stallet, de brukar ju stå i hagen och hålla oss sällskap när vi tränar. Pelle stod och gnäggade och alla kompisar försvann. Då ville Kalle inte vara med längre. Han började kasta sig och stegra sig och jag satt av. Skrittade honom några varv tills kompisarna hade försvunnit ur sikte, satt upp igen, men när Pelle gnäggade igen for han upp i luften och försökte nästan få av mig.

Då tyckte jag inte att det var värt att fortsätta mer, utan satt av igen och skrittade av honom för hand. 

Men han var i alla fall jättefin så länge kompisarna var i paddocken och det tar jag med mig. Däremot blir det ytterligare ett pass imorgon, då vår Bosse och Pelle vara kvar i hagen och allt blir som vanligt igen förhoppningsvis!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar