Sidor

torsdag 27 maj 2021

Blöt uteritt

Igår tog jag in Bosse för en liten "test-tur". Det jag ville testa var hur hans andningsfrekvens blev efter trav och galopp och framför allt kolla så att den sjunker på ett normalt sätt efter ansträningen. Anledningen till det är att han när jag red honom i paddocken i lördags kom upp i väldigt hög andningsfrekvens som inte riktigt ville gå ner som den brukar, vilket kan vara ett tecken på att någonting är fel. Testet var också en hjälp för att besluta ifall han eller Kalle ska få gå med på träningen ikväll.

Återigen har veckan varit regnig. I tisdags kom det drygt 30 mm regn och det fanns ingen rimlig chans att kunna rida på kvällen. Men igår var det i alla fall uppehåll när jag hade jobbat klart för dagen.

Bosse var lite seg att få ifrån hagen och när jag gjorde i ordning honom stod han mer eller mindre och sov på stallgången med undeläppen hängandes:).

Så gullig hängläpp!

Vi tog banvallen och han kändes väldigt pigg och fräsch. Goda tecken! Vi travade rätt mycket och det blev lite galopp på andra halvan. Han blev andfådd, men när vi skrittade sjönk andningsfrekvensen som den skulle.

Vi galopperade upp i skogen och där blev det jobbigt för honom, han flåsade rejält, men andningsfrekvensen sjönk sedan när vi i skritt tog oss upp på berget. Så han verkade helt normal. Kanske lite dålig kondition, vilket inte är så konstigt eftersom han har varit halt och vi har skrittat det mesta i vår. Och så har ju betet gjort att han äter mer och har lagt på sig några kilon.

Så mer konditionsarbete behövs sannerligen framöver, men jag bedömer att han mycket väl kan gå ett träningspass ikväll utan problem. Vi får väl ta det lite lugnare helt enkelt och fortsätta hålla koll på andningsfrekvensen. 

Det blev i alla fall en härlig runda, även om det var oerhört blött ute. Det stod vatten på många platser och på platser som det normalt sett inte står vatten. Jag hade förträngt att det blir ganska blött på just denna runda när det regnar mycket, jag hade ju mest fokus på att få till en runda som kunde testa Bosses skick. Men han var så pigg och fin hela vägen så det var en fröjd att rida honom! Och han gick fint genom vattenpölarna, ingen vattenskräck här inte!

Blött överallt!

När vi kom hem och jag gick in med tränset i sadelkammaren hörde jag ett ljud och när jag kom ut stod han och kissade på gången. Bara till att ösa på spån för att stoppa flödet från hela stallet. Lite märkligt, han brukar inte kissa så mycket, men jag lyckades väl fånga honom i hagen när han inte hade kissat på länge. Kanske ska ställa honom i boxen en stund innan jag gör i ordning honom framöver så att han får chansen att kunna kissa.

När vi var klara gick jag ut i växthuset för att vattna och då hittade jag årets första mogna jordgubbe. Den var riktigt god! Nu känns det som om sommaren närmar sig, även om vädret är lite väl trist just nu...
Årets första gubbe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar