Sidor

fredag 17 februari 2017

Kul fredag!

Vilken härlig dag jag har haft idag! Man kanske inte brukar jubla över dimma, men idag har jag bortsett från det. Vi började med lite diskussionsövningar på jobbet i morse, tätt följt av fredagsfrukost och sedan lite mer diskussioner. Därefter bytte vi kläder och styrde kosan mot Åkulla.

Det dök upp (lite sent som vanligt) en grej för några veckor sedan där man gick ut med att man kunde göra Ringhalsklassiker. Då skulle man åka sex varv i Åkulla (en fredagkväll) och sedan kommer det att komma övriga grenar framöver. Vi tyckte på vår grupp att åka 6 varv i Åkulla kan vara en rätt stor tröskel för den som inte direkt är någon träningsmänniska, så chefen och jag funderade på om vi inte kunde göra något med detta som passar alla. Så vi sa att vi gör alla grenar, men utan några krav på sträckor eller tider. Vi gör det till en kul grej helt enkelt och så döper vi det till vårt gruppnamn.klassiker.

Vi lyckades faktiskt få ihop nästan hela gruppen idag. Vi hade några sjukdomsfall och ett par föräldralediga och så hade vi tre korvgrillare. Men övriga körde på. Jag körde lite tekniklektion för att hjälpa dem hitta skidtekniken. Och jag tycker faktiskt att de var riktigt duktiga!

De som ville fick följa på mig på hela rundan med backar och grejer och det gick jättebra! Alla tog sig runt utan en enda vurpa:). Vi åt lite korv med tillbehör och sedan körde jag och några till ytterligare ett varv.

Nu har det tyvärr vänt över till plusgrader igen. Igår regnade det och veckan framöver ser inte kul ut ur ett skidåkarperspektiv enligt prognosen. Dock var faktiskt spåren helt ok. Det fanns ju spår. Men det var väldigt trögt före så det gick inte direkt snabbt idag.


Väderprognosen för vecka 8
Med tanke på hur väderprognosen ser ut så har jag nu beslutat att strunta i loppet i Åkulla på söndag. Det kommer inte bli kul att åka ändå och det kommer inte finnas några spår överhuvudtaget.

Imorgon funderar jag faktiskt på att köra en runda rullskidor. Jag behöver stakträning och det känns som om det är bättre på rullskidor just nu än på trista skidspår. Det ser inte ut som om det ska bli halt heller, så det skulle kunna funka. Vi får se hur det ser ut imorgon.

Sedan får det bli ett stavgångs/-löppass på söndag för att hålla igång överkroppen och vara igång länge.

När jag kom hem från Åkulla fick jag plötsligt spring i benen och tog med mig Selma ut på en runda. Det kändes så otroligt bra att springa idag! Kroppen kändes lätt och det verkar som om jag har lyckats hitta formen ordentligt! Jag sprang runt och fånlog hela vägen för att det var så härlig att springa! 

6 km sprang vi innan jag tyckte att det räckte och powerwalkade sista biten hem.

Dagens löprunda
Trots dimman var det rätt härligt väder. Det var helt vindstilla och rätt så varmt Jag hade bara en långärmad tröja och en tunn jacka och jag fick knäppa upp båda efter en stund för att inte svettas ihjäl. Vårkänslorna började faktiskt spira, men jag har bestämt mig för att inte bry mig om våren förrän Tjejvasan är avklarad.

Ikväll har vi ätit entrecôte. En rejäl, härlig köttbit inköpt på Lillegårdens köttbutik i Trönninge. Riktigt, svensk kött när det är som bäst! Till det åt Magnus klyftpotatis och jag testade att torrosta och fritera vaxbönor i smör. Så grymt gott! Och enkelt! Vi hade även stekta bruna champinjoner (som smakar så mycket mer än de vita) och så hittade jag egenodlade sockerärtor i frysen. Vilken lycka!

Pommes the LCHF way
Vaxbönorna, som jag har sett hos diverse LCHF:are på nätet var verkligen så goda som påståtts! De är helt klart ett utmärkt alternativ till riktiga pommes. Skillnaden är att man slipper få höjt blodsocker (de innehåller endast 4% kolhydrater) och ont i magen (som jag oftast får av friterad potatis).

Så det blev en riktigt lyckad fredagsmat och nu behöver jag inte äta mer idag! Jag är grymt mätt! Fast på ett gott sätt. Ingen klump i magen, ingen paltkoma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar