Sidor

söndag 1 maj 2016

Fin helg!

Vilken fin helg jag har haft! Jag tog faktiskt ledigt i fredags, eftersom jag kände att det vore skönt att få lite längre ledighet än normalt. Och eftersom 1:a maj är en söndag i år så blir det ju ingen extra ledighet pga den.

I fredags ägnade jag mig åt att städa huset på förmiddagen, sedan var jag ute och grejade lite i trädgården med min blivande köksträdgård. Jag tog bort de gamla odlingslådorna för att göra plats åt nya, betydligt större.

Igår började Älsklingen och jag med en tur till Breared. Besök på Coop, Apoteket och Bolaget.

När vi kom hem sågade vi till sidorna till odlingslådorna innan vi gick in och förberedde oss för kvällen då vi hade lite grannar på besök. Väldigt trevligt! Vi brukar ju alltid fira Valborg hos Älsklingens bror, eftersom hans fru fyller år då. Men de befann sig i Stockholm och firade eftersom hon fyllde jämnt, så det blev inget kalas där.

I morse sken solen när jag klev upp och det kändes direkt att det var varmare luft ute. Dessutom så var det förbaskade kalla vinden äntligen borta! Det var bara sådär underbart att vara ute och det var verkligen hög tid att rasta herr Bus lite grann!

Vi tog en uteritt idag. Det var ju ett tag sedan. Så det var väldigt spännande, tyckte Bosse. Han hade också problem med att skritta. En dum gångart tyckte han och försökte takta istället. Det fick han inte, utan fick istället göra halt tills han kunde skritta riktigt!

Det gick bra ändå, han skötte sig bra, även om han var lite väl spooky, vilket han inte brukar vara. Vi kom i alla fall hem helskinnade!

Fin dag på hästryggen!
Efter ridturen var det odlingslådor igen. Den här gången var det dags att skruva ihop dem på plats där de skulle stå. Det gick rätt bra. Alla brädor var inte spikraka, så det blev lite skevt på vissa ställen, men det blev ändå hyfsat bra.

4 st sådana här lådor ska det bli när det är klart!
Jag fick ihop tre av de fyra lådorna innan jag blev tvungen att gå in och äta och förbereda mig på den kommande rullskidkursen.

Lite nervöst var det med rullskidor. Jag hade tänkt att jag skulle åka i helgen, men vädret har ju inte varit särskilt lockande förrän idag. Jag har inte kört rullskidor sedan i slutet på oktober, så det kändes lite ovant.

Det var via Klassisk sport som den här kursen var. Vi var sex stycken som körde idag, eller en stackare fick springa med, då hans pjäxor inte passade bindningen. Vi började med att öva på att bromsa. Plogning och åka i kanten med ena skidan. Jag får väl erkänna att jag föredrar plogvarianten, den andra var lite svår.

Vi fortsatte med stakteknik, fick lite bra tips där. Vi avslutade med teknikträning, där vi hade olika stationer där vi bland annat körde 8, runt i liten cirkel, åkte på ett ben och så en jätteklurig övning med benen omlott.

De där 75 minuterna gick väldigt snabbt, må jag säga! Helt plötsligt var det klart! Men det var ett väldigt kul träningspass och vi fick många bra tips som jag tar med mig på kommande träningspass. Det där med teknikträning är ju inte så dumt. Vristerna surrade bra i slutet! Och jag känner också att magen lär bli mör framåt morgondagen.

Två gånger till ska vi åka. Jag hoppas att jag hinner köra lite emellan också. SMHI har lovat en fin Kristihimmelfärdshelg, så jag hoppas att det blir både rullskidor och cykel då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar