Sidor

lördag 21 maj 2016

Bygga växthus dag 1

Idag var det ÄNTLIGEN dags att börja bygga upp växthuset! Jag har tidigare sökt mycket info på google, hittat ett fåtal filmer som visar hur man bygger växthus, men inte exakt det jag har köpt. Jag har undrat över hur lång tid det tar att montera och därför kommer jag nu att ange hur lång tid vi har lagt på varje moment. Så kanske jag kan hjälpa någon annan som funderar.

Det växthus jag har köpt heter Juliana Premium Jubileum och är 15 kvadratmeter stort. Det är ett av Willab Gardens jubileumsväxthus nu när det har 30-årsjubileum. Bra pris, med andra ord!

När vi var i Båstad och tittade på detta växthus uppfattade jag det som ett stabilt och rejält kvalitetsväxthus och jag hoppas att jag kommer att få många härliga år med det!

Monteringsanvisningen fick jag med beställningsbekräftelsen, som kom skriftligt hem i ett brev. Den innehåller 38 sidor och den har varit min vän under monterandet idag.

Monteringsanvisning på 38 sidor!
Willab garden har även skickat med lite verktyg, nämligen en skruvmejsel, handskar och en glaslyftare. Mycket praktiskt!

Verktygspaketet från Willa Garden
Det första vi gjorde var att skruva ihop den medföljande sockeln. Stenen lade vi klart förra helgen! Till sockeln hör ett antal järn som ska gjutas fast i plintar för att växthuset ska stå kvar när våra höststormar slår till.

Färdigskruvad sockel
Det gick väldigt lätt att skruva ihop, tog max 20 minuter! Det går snabbt när saker och ting har kvalitet och delarna passar ihop!

Vi mätte ut var sockeln skulle stå och sedan var det dags att prova mitt nyinköpta jordborr, Quick Drill från Fiskars.

Betyget blev: "Det bästa verktyg du någonsin har köpt" från Älsklingen. Kan nog inte bli bättre betyg...


Borra, borra, borra

Det var fantastiskt smidigt att borra hål istället för att gräva dem! Utformningen på borret gör att mindre stenar borras loss och inte blir något större problem. Otroligt mycket smidigare än att gräva hål! Tar betydligt mindre tid! Totalt var vi klara med hålen och hade tryckt i gjutrören på mindre än ett par timmar!

Diametern på borren är 15 cm, samma som på gjutrören, så det passade som hand i handske. 

Perfekt passform!
Vi gjorde som så att vi tryckte ner rören så att de hamnar i höjd med stenmjölet som stenen ska ligga på. Det betyder att plintarna inte kommer att synas, utan ligga under stenen, vilket kommer att bli snyggast, tror jag.

Efter att alla åtta hål var borrade och samtliga gjutrör var itryckta var det dags att dra igång tombolan och blanda betong. Jag inhandlade gjutrör och betong på Byggmax häromdan och fick då tipset att det skulle gå åt ca en säck/rör. Rören var 80 cm långa, vi sågade av dem till 60-65 cm, förutom ett som blev lite kortare pga en stenbumling. Men det var faktiskt precis att betongen räckte! Så en extra säck eller två hade nog inte varit fel ifall man hade behållit längden på rören.

Vi körde två säckar betong i tombolan åt gången och de räckte följaktligen till två hål. Vi använde oss av en gammal taknocksplåt som vi hällde betongen i och styrde ner i rören. Det gick väldigt bra med betongen och sedan var det lite fix för att få sockeln rätt åt alla håll och i våg. Men det blev jäkligt bra till sist!

Nu är i alla fall sockeln på plats, men när betongen bränt klart återstår att lägga tillbaka stenen under sockeln. Det betyder att vi får skruva loss den från järnen för att kunna lägga stenen, men det kommer att bli bra och snyggt!

Färdiggjutet!
Efter gjutningen tog vi lite fikapaus innan vi gick ut och öppnade ett paket med gavlar. Nu skulle skruvandet börja! Monteringsanvisningen lästes noggrant! Vi lyckades börja med den svåraste gaveln, nämligen den som blir framsidan där dörrarna ska vara. Lite pill med att få det bra, då dörrarna kommer att gå ner i sockeln mot stenen. Så det skulle mätas avstånd hit och dit för att få allting rätt.

Men till skillnad från det förra växthuset, så var monteringsanvisningen tämligen tydlig, jag har en sambo som "ser" hur saker ska sitta ihop, en förmåga jag helt saknar, vilket såklart hjälper till! Dessutom passade ju alla delar ihop och allting var väl uppmärkt. Jag märkte dock ett fel på ritningen, vilket gjorde att vi letade efter en del som inte fanns i några minuter. Men på detaljritningen var det rätt och då hittade vi till sist rätt del.

Det enda jag kan klaga på var väl att det låg grejer, typ skruv och plattor i två olika kartonger, så man behövde öppna kartong 1 och 2 för att kunna börja skruva. Det hade varit bra att ha den informationen från början.

Men vi lade väl totalt en till en och en halv timme på att skruva ihop de två gavlarna, det gick väldigt smidigt. Den andra (bakgaveln) var ju lätt när vi hade gjort den första, för då visste vi ju hur allt skulle sitta ihop.

Framgavel klar!

Bakgavel klar!
När klockan var strax efter sju på kvällen gav vi upp. Vi fick lite regn på oss också. Förvisso är regnet efterlängtat nu efter flera veckor med torka, men vi ville ju inte ha det när vi skulle montera, eftersom monteringsanvisningen inte tål vatten och de små lapparna som talar om vad delarna heter (och är jäkligt viktiga) inte heller tål vatten.

Lagom till vi fick upp regnskydd så slutade det regna. Men när vi höll på med bakgaveln kom regnet tillbaka. Så resten lämnar vi till morgondagen. Men det börjar kännas som om jag faktiskt kommer att ha ett växthus på plats imorgon. Så himla härligt!

Det som förvånar mig från dagens arbete är hur smidigt allt har flutit på. När man gör sådana här jobb brukar det alltid vara något som krånglar och är "käpprövat" som vi brukar säga. Men idag har faktiskt ingenting krånglat! Sockeln var i våg. Kryssmätningen stämde och allting stämde! Det var nästan lite för bra för att vara sant!

Monteringen av sockel och gavlar gick också otroligt smidigt, nästan lite för bra. Men det gör ju att det blir kul och jag ser fram emot morgondagens fortsättning! Snart ett växthus på plats!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar