Sidor

tisdag 1 juli 2014

Löpning ena dan, cykel nästa!

I söndags skulle jag ha sprungit långpass, men det kom lite omständigheter emellan. Igår hjälpte jag Älsklingen att lämna bilen på verkstad, så jag kom hem rätt sent och därav blev det middag rätt sent också. Men jag var så rastlös att jag bara var tvungen att ge mig ut. Kom iväg kvart i tio med Selma!

Vi sprang en runda som jag brukar ha som intervallrunda och den här gången blev det en variant på intervallpass kan man säga. Jag började med att värma upp 2 km i lugnt tempo längs banvallen västerut. Sedan sprang jag första intervallen 1 km i 6:00-tempo bort till Källäng. In på den vägen började andra intervallen (ingen vila emellan, bara höjning av tempo) som skulle gå i 5:50. Nästa km gick i 5:40. Här blev vi avbrutna halvvägs av två lösa hundar som kom springandes och hussen till dem fick kalla in dem.

Nästa intervall skulle då gå i 5:30. 300 m in i den intervallen kommer en rejäl backe och sedan stiger det lite till. Men jag gav mig fasen på att jag skulle fixa det ändå och tryckte på rejält! Och fixade det! Efter den intervallen gick jag 500 m för att få ner pulsen och vila lite.

Nästa intervall gick också i 5:30. Nu var det lite lätt nedförslut istället. Nästa km 5:40 osv långsammare upp till 6:00. Jag trodde i min enfald att det skulle vara lättare att springa när tempot sänktes. Jag hade, dumt nog, inte räknat med att jag skulle bli trött och att det därför inte alls kändes särskilt mycket lättare.

Dessutom så är ju en sänkning av tempot 10 sek/km inte så särskilt mycket egentligen. Men det kändes som ett bra pass.

Det var helt underbart att vara ute vid den tiden på kvällen! Solen på väg ner, vindstilla och tyst. Fantastiskt fint. Och inte för varmt!

Eftersom jag då sprang igår fick jag skippa GIF-tjejerna idag och istället tog jag cykeln och Äsklingen med ut på tur. Vi körde en del av Bockstensturens 5-milare upp i Grimetons skog. Förbi Grimsjön, in på en skogsstig och sedan vek vi av BST-sträckan och körde istället på fina skogsvägar till OK Nackhes stuga.

Helt otroligt fint där uppe i skogarna! Halvvägs in i skogen stötte Älsklingen på en bekant och hade inte knotten varit på väg att äta upp oss hade vi nog stått där än...

Från Dagsås körde vi förbi Öströö, Stegared och vidare mot Åkulla innan vi svängde Obbhult-vägen hem. När vi började cykla regnade det, men sedan sprack det upp och blev jättefint! Skön, men lite för lugn cykeltur för min del.

Min cykel fick visa vad den gick för på skogsstigen. Det gick bra, men visst hade det varit bekvämare med en dämpad mountainbike, men å andra sidan är den snabb på asfalten och bra med på grusvägarna.

Tyvärr blev cyklarna väldigt smutsiga av regnet och grusvägarna, så det var bara till att spola av dem och slänga kläderna i tvättmaskinen när vi kom hem!