Sidor

tisdag 29 april 2014

Helgen for förbi!

Och snart har hela april flugit förbi! Tiden går så fort! Och speciellt just nu när det händer så mycket med huset!

I lördags gjorde Älsklingen och jag ett rejält ryck och fick ner hela eternit-taket på framsidan av huset. Jag är så glad att jag har valt att ta bort eterniten istället för att bygga in den. Speciellt när man hittar sådana här otrevligheter under plattorna:

Äckliga flugor! Överallt under plattorna!
Kanske blir det mindre flugor på vinden nu. Annars får Anticimex göra ett jobb. Jag är så trött på döda och levande flugor. De är så äckliga!

Det var kanonväder i lördags! Solen sken och det var varmt! Riktigt varmt! Lite för varmt för att ligga på ett tak och jobba. Hundarna låg i solen och njöt medan vi jobbade...

Donna solar
Vi upptäckte att kupan inte var i det bästa skick. Den har ju reparerats för ca tio år sedan. Då lade man på masonit, reglade och skruvade på plåt. Och så satte man dit nya vindskivor. Omålade. Det var helt ruttet i nedre änden närmast vägen, så där fick snickarna lite extra jobb att göra.

Rutten kupa!
Det var så himla gött att få gjort hela taket på lördagen för det betydde ju att vi hade hela söndagen till att göra annat. Älsklingen passade på att hälsa på barnbarnet och jag passade på att springa långpass. I värmen. Utan Selma. Gick inget vidare. Alldeles för varmt! Men vackert var det!

Träden börjar slå ut!

Den vackra bokskogen!

Lång rak väg!

Mera bokskog!
Det blev en runda på lite nya stigar. Ett tag visste jag inte riktigt vart jag var, men jag kom till sist ut på kända vägar igen. Jag sprang även förbi min sjö och svalkade ansiktet lite. Inga badtemperaturer än!

Det blev mest gång den sista biten. Totalt blev sträckan ca 2 mil och jag var ute i nästan tre timmar!

Jag reflekterade över att snökäpparna fortfarande står kvar. Undrar om Vägverket har glömt att hämta dem i år? Risken för snö känns inte överhängande nu, precis...

Bortglömd??
Igår och idag har snickarna varit här. De har pappat taket och reglat upp på framsidan. Klart för att lägga takpannor, alltså! Bild kommer inom kort på instagram där jag heter @hinnagarden !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar