Sidor

tisdag 18 januari 2011

Ponnyakuten....

Nu har ju andra omgången av Ponnyakuten börjat sändas. Förra omgången följde jag slaviskt vartenda avsnitt och tyckte att det var ett hyfsat bra och intressant program.
Den här gången förundrades jag återigen över alla dessa stackars ponnybarn som inte ens har en riktig grundbalans i sadeln. Inte konstigt att ponnyerna gör som de vill med barnen. Dessutom är ju den allmänna kunskapen om hästar totalt undermålig!
Mest fascinerande var nog mamman till tjejen som hade en ponny som var helt oregerlig på framridningen... Hon talade om att de vid en tävling hade blivit förbjudna att hoppa fram... "men då gick X in och vann tävlingen ändå" sa mamman glatt. "Utan att ha hoppat fram?" frågade Tobbe Larsson. "ja" sa mamman med en viss stolthet i rösten... Jag trodde inte mina öron! Hur kan man gå in och hoppa utan att ha hoppat fram och hur kan ÖD låta dem gå in på banan? För det måste väl vara ÖD som förbjöd dem att beträda framhoppningen..?
En av tjejerna hade en ponny som bara stegrade sig och studsade på stället. Hon talade om att ponnyn uppfört sig så även på provridningen, vilket Tobbe ifrågasatte. Då fick han till svar att hon ändå "tyckte om" ponnyn så mycket att hon valde att köpa den... Men föräldrarna då? Kunde inte de begripa att det inte var ett bra köp?
Det ska blir spännande att se vilka som får följa med till Tobbes gård i nästa avsnitt!
Första avsnittet  (sammanfattning av föregående säsong). Andra avsnittet.

1 kommentar:

  1. detta hade jag helt glömt bort att det börjat, det måste jag se :)

    SvaraRadera