Sidor

måndag 31 augusti 2015

Trädgårdsdrömmar

I söndags kom mina trädgårdsmästargrannar på besök för att hjälpa oss att planera vår trädgård. Väldigt praktiskt att ha sådana grannar. Speciellt när de dessutom är supertrevliga och hjälpsamma.

Jag har ju en hel del ideer själv, men är ingen trädgårdsmänniska, så jag behöver hjälp med att få till detaljerna och vad som ska vara vart.

Jag hade några önskemål från början:
Mindre gräsmatta
Mer blommor
Grus i köksträdgården

Det första vi ska göra är att ta bort gräset som är mellan häcken och uthuset och göra gårdsplan där också. Jag vet inte varför vi inte gjorde det när vi ändå gjorde i ordning gårdsplan i samband med att vi grävde brunnen??

Det är sedan en lång slänt längs med hela trädgården mot köksträdgården och fruktträdgården som kommer att bli en mur istället. Av natursten. Kommer att bli fint!

I köksträdgården kommer underlaget att vara grus också för att det ska bli lättskött och mindre inbjudande för sniglar.

Sedan kommer det att bli grus framför norrgaveln på huset, där vi kör mycket med skottkärran för att få in ved och också vill ha möjlighet att backa in bilen.

Lite rabatter, grusgång och grillplats kommer det att bli utanför altanen på framsidan. Och buskagen intill gärdsgården vid vägen kommer att utökas.

Det blir mycket stenkanter för att underlätta skötsel och låta träd och buskar få bästa möjliga förutsättningar att växa.

Det kommer helt enkelt att bli en "riktig" trädgård och inte bara gräsmatta som det är nu.

Det kliar redan i fingrarna! Jag vill börja gräva nu! Mycket går ju att gräva för hand, men det kommer också att krävas en del maskinjobb på de större ytorna.

Det blir mycket att göra i flera år framåt. Men kul ska det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar