Sidor

söndag 24 augusti 2014

Hård helg!

Denna helg har det varit full fart med att få målat baksidan på huset. Redan i fredags började Älsklingen och jag med att bygga om ställningen så att vi kunde komma åt och måla framsidan av kupan.

Tidigare i veckan har snickarna även bilat ner trappan och isolerat hela framsidan av huset.



Igår morse laddade jag upp med alla grejer som jag behövde uppe på ställningen för att kunna måla. Bock, pall, handduk, målargrejer. Jag maskerade även där det behövdes. 


Precis när jag hade fått av locket på färgburken så började det att regna! Först tänkte jag att det bara var en liten skur, men det höll i, så jag gick ner från ställningen. Precis när jag kom ner slutade det att regna...

Som tur var kom det inget regn på väggen, så det var bara till att måla på. Jag målade fasaden och Älsklingen stod i ladan och grundmålade läkt. Jag fick ju en ny omgång läkt istället för alla de dåliga som jag slängde.

Det gick bra att måla och till sist var kupan klar!

Älsklingen blev klar med läkten så då kom han ut och målade fasad han också. Jag körde småpillet och han körde med bredpenseln.

Förbi fönstren hann vi igår innan det var dags att åka på kalas.

Idag var jag ute kl halv nio och fortsatte målandet. Älsklingen kom också ut och så körde vi fasaden hela vägen ut.

Till sist var det bara det vita runt fönstren och ändträet kvar!


När vi var klara med det gav vi oss på ställningen. Knappt hade färgen torkat innan det kom världens skur med åska, skyfall och hagel! Vilken jäkla tur att vi hade målat klart!

Vi fick skyla oss under den provisoriska verkstaden medan det åskade och regnade.



Vi fortsatte bygga ställning och det fortsatte att regna. Men till sist var den iaf uppe vid gaveln!



Det gick riktigt smidigt att bygga!

Sedan ägnade vi resten av dagen (kvällen) åt att städa upp där ställningen stått tidigare. Ett jäkla jobb!

Jag tyckte att jag var lite hungrig, men ville göra klart innan jag gick in och åt. 

Återigen åskade det rejält och regnade helt sanslöst mycket! Det var vatten överallt! Men vi blev iaf klara till sist och nu ser det ut såhär:


När vi kom in tittade jag på klockan och då var den halv nio! Vi har alltså jobbat i tolv timmar idag med några korta pauser för lunch och fika. Inte konstigt att jag var hungrig!

Men när jag skulle sätta igång spisen visade det sig att åskan hade slagit ut strömmen på vissa ställen i huset, däribland ugnen och spisen. Till sist hittade Älsklingen problemet och vi kunde fixa lite käk.

Nu är jag helt slut i kroppen! Ryggen, axlarna och skuldrorna värker, knäna är ömma efter att ha krupit runt på ställningen. Benen värker. Tur att helgen är slut så att man kan få vila upp sig på jobbet:).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar