Sidor

söndag 14 december 2014

Löptur mitt i Tomtepromenaden

Idag kände jag äntligen att jag hade tid för en söndagsrunda med Selma. Det har varit mycket de senaste veckorna och helgerna som gjort att löpningen fått stryka lite på foten.

Vi sprang banvallen upp mot Åkulla Friluftsgård. Selma hoppade ner i ett vattendrag för att dricka...

Törstig vovve!
Dock var inte vattnet så fräscht, men det brydde hon sig inte om. När vi kom fram till Friluftsgården insåg jag att det var tomtepromenad... En miljon bilar, folk, barnvagnar, hundar och allt möjligt! Vi fick kryssa mellan folk som måste ta upp HELA banvallen när de går och jag var rätt glad när vi efter knappt en kilometer svängde upp i skogen dit inga andra skulle gå!

Valet av runda berodde på att det regnat väldigt mycket senaste tiden och jag vet att det är ordentligt blött i skogarna. Men här visste jag att jag skulle slippa de värsta surhålen. 

Vintergrått och blött
Vi genade över skogen bort till Bockstens mosse och sedan kom vi ut på en grusväg och fick fast mark under fötterna igen.

Trail-dogen!
Vi tog Obbhultvägen hem. Det var inte heller jättelyckat, då det var massor av trafik och vi fick hålla oss långt ut i diket för att folk hade så bråttom med sina bilar att de tyckte att det var ok att preja ner oss där...

Men det kändes mycket bra att springa idag. Kroppen kändes pigg. Och när jag var på väg hem kändes det som om jag hade kunnat springa någon mil till. Skön känsla!

Nu har jag skrapat ihop 964,5 km för det här året och har alltså 35,5 km kvar till 1000 km, som jag har som mål. Egentligen borde jag väl ha sprungit betydligt längre i år med tanke på att jag sprang Lidingöloppet, men det blev ju lite dåligt med träningen pga renoveringen. Nästa år ska jag sikta på att snitta minst 100 km/månad så att jag når 1200 km på hela året.

Nu har jag hoppat ur löpartightsen och istället hoppat i mina nya fodrade soft-shell-ridbyxor från Pikeur! Det ska bli spännande att se om de är bra på att hålla värmen när det är dags för hästarna att få jobba lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar