Sidor

tisdag 26 december 2023

Aktiv annandag

Idag började jag med att sova lite längre. Jag vaknade vid sju, fixade lite grejer i huset, plockade ur diskmaskin och fixade lite tvätt, innan jag gick ut i stallet för att släppa ut hästarna.

Det hade kommit snö i natt men det var plusgrader, så det var mest slabb. Önskar verkligen att det kunde få bli lite riktig vinter igen med minusgrader och ett par dm snö!

Efter frukost gick jag en runda med Alyssa och Nelly. Topsy var iväg och jagade med Husse, så det var bara två hundar att motionera för mig. Rätt lugnt faktiskt. Ända tills de fick syn på en älgkalv i skogen. Taxen började driva den och Nelly drog i kopplet för att få följa efter den. Tur att jag är stark så att jag kan hålla emot när de drar igång!

På eftermiddagen tog jag in hästarna. Jag tvättade rent Compis smutsiga ben och hovar, gjorde rent ett sår på insidan av ena frambenet och bandagerade honom eftersom det fortfarande blödde. Som den hästen kan sparka sig på insidan av benen! Hela tiden! Både fram och bak! Men ingen hälta iaf!

Kalle fick stå utan täcke och han ställde sig för att sova i fönstret. Såg så gött ut

Vilar mulen i fönstret

Efter att ha fått på reflexer och pannlampa drog Compis och jag ut på en uteritt. Vi kom iväg vid tre-tiden så solen höll på att gå ner i väster. Det var som vanligt mysigt att komma ut med honom. Han var rätt pigg idag och traskade på riktigt bra.

Han fick gå lite sidvärts på asfaltsvägen och han svarade bra på det. Viktigt att inte bara mösa på, utan att han får arbeta lite också.

När vi kom in på en grusväg gav han sig gladeligen av i trav och han var jättefin. Det blev en bra travsträcka och sedan skritt igen, då han passade på att dricka vatten i en vattenpöl.

Vi svängde in mot Lunden och fortsatte trava och sedan blev det galopp uppför backen mot Hulegården. Ett litet hopp gjorde han, men annars var han lugn och fin.

Vi traskade vidare förbi Attas och upp i Skattagårdsskogen där det blev lite mer trav innan vi svängde in i vår egen skog och skrittade hemåt. En riktigt fin runda blev det!

Compis i solnedgången

Lite snö kvar i skogen

När jag hade gjort i ordning Compis efter ridturen borstade jag Kalle och tvättade hans mugg-karled. Där är inte mycket mugg kvar nu, det börjar läka ihop, så det ska inte behöva tvättas så många gånger till! Så typiskt, när Compis hade blivit av med sin mugg fick Kalle det istället.

När jag var klar i stallet bytte jag kläder och satte mig på cykeln. Kör lite bike streak nu, har ju cyklat två dagar i rad nu! Benen var såklart lite sega, så det var lagom att cykla drygt en halvtimme på platt bana. Jag hade tänkt cykla ett varv på en tio-kilometersbana, men så såg jag att tvättmaskinen var nästan klar, så då körde jag tills den var klar istället. Min finisher.mentalitet i ett nötskal!

Det var iaf skönt att höja pulsen och cykla lite igen. Nu vill jag hålla i det här och bygga tillbaka min kondition! Trots att jag inte tränat ordentligt på evigheter så finns där någon slags grundkondition och styrka i kroppen som gör att det känns rätt fint att cykla. Jag ska nog köra ett FTP-test också för att få ett värde på hur jag ligger till nu så jag kan se ifall jag förbättrar mig under säsongen. Alltid kul att se mig själv utvecklas!