Sidor

onsdag 11 oktober 2017

Matinspiration

Nu har jag ätit mer eller mindre LCHF-inspirerad kost i ett år. Ibland får jag återfall till framför allt godis och skräp, men jag har inte ätit bröd (förutom några korvbröd i maj som ledde till yrsel och illamående), ris och pasta på ett helt år.

Jag mår grymt bra av att äta mer fett och mindre kolhydrater. Jag har fått smak för mat som jag aldrig gillat förut, framför allt när det kommer till fisk och skaldjur! Magen mår också prima. Det är mycket sällan den känns uppsvälld och de gånger den gör det har det alltid med socker och annat skräp att göra.

Idag har jag fastat 24 timmar och när jag gör det kan jag bli vansinnigt intresserad av mat framåt lunchtid och på eftermiddagen. Så också idag. Efter ett tips av en kollega hittade jag till ketokokboken, som jag helt har missat! Oj, vad många bra och roliga recept jag hittade där!

Först och främst hade jag bestämt att det skulle bli fisk till kvällen, jag försöker laga fisk åtminstone en gång i veckan. Jag letade upp ett recept på det som såg gott ut. Jag köpte räkor och kolja och lite andra ingredienser till detta.

Men så hittade jag ostrutor hos ketokokboken som jag var tvungen att testa. Jag saknar inte bröd överhuvudtaget, men jag oroar mig för min käre sambo som har svårt för att "klara sig" utan bröd. Jag har testat att baka något LCHF-bröd, men han har inte varit så imponerad av det.

Det tog ingen tid alls att göra i ordning smeten, det var dock lite kladdigt att få ut den på plåten, men när jag hade fått det tog det endast 15 minuter att baka det i ugnen. Perfekt!

Så medan brödet bakades gjorde jag i ordning fisken som åkte in i ugnen när brödet var klart. Sedan ställde jag mig och skalade ett halv kilo räkor. Tänk att jag som i så gott som hela mitt liv har skytt skaldjur och fisk som pesten nu börjar "lära mig" att äta det där. Jag har till och med lärt mig att skala räkor!

Det går inte fort, men det tog ungefär lika lång tid som fiskgratängen var inne i ugnen.

½ kilo handskalade räkor

½ kilo räkskal... 
När gratängen var klar lade jag ut räkorna på den och klickade på lite stenbitsrom. Såhär blev gratängen:

Fiskgratäng med kolja
Till det stekte jag champinjoner och zucchini. Ett ägg, en halv avokado och lite spenat, sedan var tallriken klar! Jag blev mätt rätt snabbt och orkade precis äta upp det som fanns på tallriken. Smaken var helt ok, kanske lite för mycket fisksmak för mitt tycke. Jag använde Cantadou pepparrot enligt receptet, men jag tror att det blir bättre att ha naturell färskost och riktig pepparrot istället för att få lite mer smak. Kanske bättre att göra den på torskfilé också, då den inte är så fiskaktig i smaken.

Eftersom det blev lite räkor över passade jag på att göra en räkröra som jag även den hittade hos ketokokboken.

Den passade fint på mina ostrutor!

Ostrutor, kanske inte så snygga, men grymt goda!
Det var härligt att få lite ny matinspiration, jag har mest hängt hos Kostdoktorn det senaste och jag börjar få lite slut på idéer. Jag ska försöka börja veckoplanera igen så att det blir lättare att hålla igång matlagandet och det bra ätandet!

Det bästa med LCHF är att all mat smakar så jäkla gott! Och att man blir mätt och dessutom håller sig mätt läääänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar