Sidor

onsdag 3 april 2013

Fred's Löparskola!

Ikväll har jag varit i grannstaden Falkenberg och testat på Fred's Löparskola. "Fred" a.k.a Fredrik Schmidt  fokuserar på rätt och lätt löpteknik istället för att det ska gå så jäkla fort hela tiden, vilket passar mig ypperligt. Målet är att man ska lära sig att springa ekonomiskt och minska skaderisken.

Vi utgick från Klitterbadet och sprang någon kilometer till Kattegattshallen där vi värmde upp med lite olika styrke- och balansövningar. Därefter gick vi ut igen och sprang lite fram och tillbaka på en raksträcka och praktiserade vad vi hade lärt oss. Upp på framfoten, korta steg, hög stegfrekvens.

Han pratade även mycket om hur man ska träna för att öka uthålligheten och påstod att hjärtat jobbar med  bäst slagvolym vid 60% av maxpuls. 60% är vad jag kommer upp i när jag går snabbt. Jag har aldrig lyckats springa så långsamt att jag kan hålla pulsen vid 60%, speciellt inte här hemma där det är så kuperat. Något att träna på, alltså.

Det var mycket bra tips och förklaringar av teorin kring löptekniken, dock var vi rätt många, så det blev tyvärr inte så mycket feedback när man väl sprang. Men annars var det superkul och intressant! Synd bara att timmen gick så jäkla snabbt!

Så nu har jag bokat in onsdagarna framöver, mera Löparskola kommer det definitivt att bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar