Sidor

onsdag 3 april 2024

Opererad och dåliga besked!

Jag fick min operation igår. De ringde från sjukhuset vid nio-tiden och de bad mig komma in med en gång. Väl där tog inte så lång tid innan jag fick en blockad i högra armen och sedan fick jag gå in till operationssalen där de genomförde operationen. När jag vaknade upp igen fick jag besked om att jag tyvärr har skadat ett ligament också i handen vilket ledde till att de har satt ihop ligamentet med två stift som ska sitta kvar i sex veckor. 

Om två veckor ska jag tillbaka, gipsas av och ta stygnen. Sedan ska jag få ett nytt gips som ska sitta ytterligare fyra veckor och efter det ska stiften dras bort i samband med att gipset tas bort. Det innebär att det blir en ännu längre rehabilitering av den här skadan än vad det blev när jag bröt min hög vänster hand. Jag är sjukskriven ända fram till midsommar. Det här är så jäkla trist, hela våren är förstörd och jag vet inte när jag kan sitta på hästryggen igen.

Men men det blir väl bra någon gång igen.

Tvättad och förberedd inför operation

I väntan på operation


Rätt arm maarkerad


En som är glad över att Matte är hemma i soffan...


De "roliga" övningarna


Färsk bild på min stackars hand


Igår när jag kom hem efter operationen var armen helt bortdomad vilket betyder betydde att jag inte kunde lyfta den eller hantera den själv så jag fick gå och lägga mig utan att duscha.

Precis när jag skulle släcka lampan upptäckte jag att jag kunde röra på fingrarna och armen började komma igång igen. Tyvärr betyder ju det också att smärtan kom igång så det har varit en väldigt tuff natt där jag har vänt och vridit på mig och försökt hitta ett sätt att kunna ligga på ett bra sätt med armen i högläge. Så det blev inte många timmars sömn tyvärr.

Jag gick också upp tidigt för att Magnus skulle hinna hjälpa mig och duscha innan han åkte till jobbet. Jag mådde jättedåligt i morse av smärtan och gick direkt och la mig i soffan efter duschen. Där lyckades jag ändå hitta ett läge där armen kunde vila på ett bra sätt och jag lyckades sova några timmar i alla fall.

Idag har jag haft uppe jobbdatorn litegrann och har försökt och gå igenom mejl och kalender boka av möten som jag inte kan vara med på, titta lite framåt vad jag kan göra och inte göra, vad som ska läggas på paus och så vidare. Jag har också stämt av med min chef vem som ska ersätta mig under tiden jag är borta, det blir ju faktiskt närmare tre månader som jag är borta så det är rätt lång tid.

Jag har också hanterat försäkringskassan, olycksfallsförsäkring, anmält allt jag ska anmäla och så vidare, skönt att få det gjort. Så kan jag ägna tiden framöver åt att återhämta mig istället så gott det går.

Idag skiner faktiskt solen men det är återigen kallt ute jag funderar på att gå en promenad med taxen för att få lite dagsljus och frisk luft. Och sen har jag ju så klart mina övningar som jag ska göra fem gånger om dagen så att armen hålls igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar