Sidor

onsdag 3 november 2021

Muncheck och behandling

I måndags kom Nenne från Neovet AB hit för att kolla hästarnas munnar. Det är fjärde gången hon är här faktiskt. Hon var här första gången förra hösten då hon kollade Pelle och Kalle i munnen. Kalle hade då bettförslitningar på tänderna pga att han ridits med för långt bett. Han hade också lite hakar som slipades ned som beror på att han har ett litet överbett. Pelle var då fantastiskt fin i munnen och helt utan anmärkning. Vid ett senare tillfälle kollade hon Bosse och han var också väldigt fin i munnen men även han fick kortare bett.

Kalle kollades igen i våras och då vaccinerades Bosse också så att han var färdigvaccinerad eftersom jag började om med hans grundvaccination förra hösten.

Så i måndags var det dags att kolla alla tre, samt vaccinera Kalle. Jag berättade om Bosses hälta och då tyckte Nenne att hon kunde titta på honom så jag sprang upp med honom och sedan skulle jag försöka longera honom. Hon såg samma hälta som jag såg så jag fick Inflacam (kopia av Metacam som tydligen är slut överallt) som är inflammationshämmande och smärtlindrande att ge honom 7-10 dagar. Om hältan kvarstår ska jag boka tid på klinik och då kan jag ju säga att jag redan har provat vila och Metacam som är den första behandling man får.

I munnen såg allt bra ut för Bosse, han hade väl någon cavitet bara som hon flourlackade och så var det nog lite slipning (jag har inte fått journalen än, så lite svårt att komma ihåg). Annars var han fortsatt fin i munnen. Bra betyg på mina händer med andra ord!

Sedan var det Kalles tur. Han fick slipa ner hakarna lite till, men han har också blivit väldigt fin i munnen nu när vi har koll på saker och ting. Det finns inte längre någonting som kan tyda på att han har ont, vilket kan hänga samman med att han nu vill ta stöd på bettet bättre. Så skönt!

När det var Pelles tur hittade Nenne en frakterad tand i underkäken fram, så den tog hon bort. Hon plockade också bort lite foderrester samt slipade ner någon tand. Men han har väldigt bra tuggförmåga fortsatt så han lever ett gott pensionärsliv ett tag till!

På kvällen passade jag på att ta en promenad med vovvarna. Även Alyssa fick följa med. Närmare 4 km gick vi och hon tyckte det var superkul hela vägen! Jag lägger in lite mer promenader nu för henne, men vill inte öka på för mycket så igår kväll fick hon vara kvar hemma medan jag gick med de andra.

Promenadvovvarna

När Nenne tittade på Bosse lade hon även märke till att han var lägre i vänster kors när han stod på stallgolvet, något som jag inte har lagt märke till förut. Det syntes väldigt tydligt i måndags, men när jag försökte ta kort på det idag, såg jag inte lika markant skillnad. Dock ser man en liten skillnad om man tittar noga.

Det är så tråkigt att Bosse är skadad nu igen! Men min strategi är att försöka vila honom igenom detta och sedan ta det väldigt lugnt med honom i vinter. Låta honom skritta ute så mycket det går och inte rida några pass på ridbanan. Låta honom läka ut och hoppas att han kommer tillbaka starkare till våren!

Men det är ju så trist att inte rida någon häst nu, börjar få abstinens! Jag får jobba mer TRT med Kalle här framöver så att vi i alla fall gör någonting!

Lite sned Bosse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar