Sidor

lördag 30 mars 2024

Compis på tävling!

Vilken härlig långfredag vi hade igår, Compis och jag! Vi skulle ju till Ätrabygden där Hanna skulle tävla honom i 80 och 90 cm hoppning. De hade tre ponnyklasser före så vi behövde ju inte stressa iväg tidigt på morgonen, vilket till viss del var skönt, jag kunde ju göra allting i lugn och ro, men det blev också en lång dag både för Compis och för mig.

Jag tog ju in honom och började göra i ordning honom vid kl 15 i torsdags. Alla tre hästar fick äta frukost inne och stå kvar i boxarna tills jag började göra i ordning Compis för tävlingen. Han hade hållt sig rätt bra, inga gula fläckar i pälsen, förutom lite smuts på ena sidan av halsen där han hade kliat sig. Jag hade tofsat manen också kvällen innan och nu låg hela manen på en sida, så fint!

Så jag sprayade lite skimmelspray där jag hittade fläckar och så tog jag ur flätan ur svansen, vilket jag inte skulle ha gjort, för när jag lastade ur honom i Älvsered så hade han bajsat på svansen och den var jättesmutsig. Så nästa gång blir det fläta och inlindning för att hålla den ren! Mycket pyssel med en skimmel som sagt...

När jag släppte ut Donkey och Kalle borstade jag av Compis en sista gång, smorde in hovarna och sedan fick han gå en 20 minuters promenad innan jag lastade honom. Han kissade precis innan jag tog ut honom ur boxen, så det var ju bra. 

Han var SUPER-PIGG när jag ledde honom och han ville springa, han gick och gnäggade och var sig inte alls lik. Men kul att han var så laddad! Även om han inte har tävlat på två år, så tror jag att han förstod vad som var på gång och såg fram emot det hela. Jag hade faktiskt lite problem att hålla honom när jag promenerade iväg med honom... Så söt!

När vi kom tillbaka tog jag på honom benskydden och lastade honom. Tog någon minut, han skulle inte gå in direkt, men han är ju lättlastad, vilket är så jäkla skönt!

Redo för lastning!

Lastad och klar!

Resan gick bra, han stod helt still hela vägen, så enkelt att köra med honom bakom! Och när vi kom fram stod han lugnt i transporten medan jag passade på att titta på Magnus brorsdotter som var där och tävlade med sin ponny. De red felfritt båda sina starter, så det var ju kul!

Efter det lastade jag ut Compis. Hanna hade börjat rida fram Gysmo och Helena hjälpte mig att hålla Compis medan jag sadlade honom. Han var hur cool som helst. Tittade sig omkring, men stod still och höll sig ordningssam!

Jag gick bort med Compis till utebanan så Hanna kunde börja rida fram honom. Jag såg direkt i traven att han var SÅÅÅ pigg! Jag har aldrig sett honom trava så energiskt och fint i första traven någonsin. Han var riktigt spicy! Så kul!

Efter ett litet tag kom vi på att vi låg helt fel med våra förberedelser, närmare bestämt en timme för tidigt. Det var ju en ponnyklass kvar och så skulle det vara 45 minuter paus innan hästklassen. Equipe online var helt kass med uppdaterandet och pauserna låg inte med i beräkningarna så det var helt omöjligt att veta när vi skulle starta. Men vi gick en promenad så länge med hästarna i väntan på att kunna rida fram igen.

Hanna skulle starta med Gysmo först i 80 cm och Compis sist, som nummer sju så det var rätt så körigt kan man säga...

En timme senare började hon rida fram igen. Compis var fortfarande pigg och framåt och vevade med svansen i galoppen, så det såg lovande ut!

Förväntansfull Compis

Hanna började sedan hoppa fram Gysmo medan Compis och jag vandrade runt intill framhoppningsbanan. När hon sedan satt upp på Compis så var han superpigg fortfarande och for runt med svansen i vädret. Han är så rolig! Han drog iväg efter hindren och ville bara fortsätta hoppa och galoppera!

Kolla in svansen!


Hoppade superfint på framhoppningen!

Hanna hoppade Gysmo i 80 cm och red felfritt och när hon kom ut var det bara till att sitta upp på Compis igen och hoppa några få oxersprång innan hon skulle in på banan igen.

När de väl kom in i ridhuset lugnade han sig, svansen var inte riktigt så aktiv, men han var rätt framåt på linjerna och ville ta bort antal galoppsprång. Det var lite svårt för Hanna att få koll på honom och kunna styra på ett bra sätt. Så det blev ett litet pet i 80cm-klassen. Men vilken runda de gjorde! Han hoppade jättefint och hon red honom superbra! Det var ju faktiskt bara fjärde gången hon satt på hans rygg!

80-cm-klassen

Sedan var det en paus igen innan 90cm-klassen och då hoppade de några språng till på framhoppningen innan de gick in som nr 2 i 90 cm-klassen och gjorde sin runda. Även i denna klass blev det ett nedslag och det var för att Compis blev lite ivrig på en av linjerna och ville ta ett språng mindre och kom lite på ett halvsprång. Men annars hoppade de super!

Det var så himla kul att ge Compis möjligheten att få komma ut på tävlingsbanorna igen och att kunna ge Hanna chansen att få tävla min fine häst! Det gör ju definitivt att jag blir sugen på att tävla honom själv, nu när jag ser att han hoppar allt som ställs framför honom. Jag behöver bara börja lita på hans förmåga och på min egen förmåga och fortsätta träna på med hoppningen här framöver!

När de var klara för dagen hade Hanna Gysmo kvar att rida i 90-cm-klassen avdelning B, så hon fick hoppa upp på honom igen. Jag passade på att sadla av Compis, erbjuda honom vatten och hö och sedan packa in honom i släpet innan jag gick in och tittade på Hannas sista runda.

Vilken kul tävlingsdag det blev och så himla kul att se att Compis trivdes som fisken i vattnet. Jag har nog aldrig sett honom så pigg och glad tidigare. Nog för att han alltid är positiv till allt jag hittar på, men det här var verkligen något extra! 

När vi kom hem var klockan nästan 4 på eftermiddagen och Compis fick gå in i boxen och käka. Jag tog in de andra hästarna också och packade ur alla grejer, bar in det som skulle tvättas, gjorde rent sadelgjorden etc. 

Nu laddar vi för nästa tävling! Om tre veckor är det Hermanstorp som gäller. Det blir 80 och 90 cm där också. De har bara avdelning B-klasser på de höjderna, men det gör ju inget. Det är bara nyttigt för dem att få komma ut på tävlingsbanorna. Jag tror att Compis faktiskt gör sig bättre på en stor härlig utebana än inne i ett ridhus, så jag tror att han kommer att tycka att även det är kul. Sedan får vi se hur vi går vidare, om jag själv ska ta ut honom på någon P&J eller öppen bana eller om Hanna ska fortsätta tävla honom...? Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar