Sidor

onsdag 20 mars 2019

Rullskidor

Onsdag, halva arbetsveckan har förflutit och energin är på topp. Så skönt att ha energin tillbaka! Även idag har jag fått se lite sol från kontoret, men när det var dags att gå hem hade den försvunnit bakom tunna moln. Dock var det hela tio plusgrader på altanen när jag kom hem. Vår på gång!

Jag tog in hästarna och konstaterade att det definitivt var rullskidväder idag. Inte mycket blåst och vinden var västlig. Det betyder att det är motvind bort och medvind hem. Bästa kombinationen!

Det är lite svårt att veta hur jag ska klä mig nu. Jag hittade inga fodrade tights så det fick bli sommartights, lite varmare tröja och lätt jacka ovanpå det. Mössan fick hänga med under hjälmen för att jag inte ville frysa om öronen. Det visade sig vara rätt klädsel i motvinden.

Magnus har skruvat på mina nya bakhjul på skidorna. Jag har ju slitit dem hårt på ena sidan så jag köpte nya. Det märktes tycker jag. Jag vrider mig åt vänster och högerskidan blir lite sned så nu bromsade jag mig nog mer än jag gjorde med de slitna hjulen. Jag försökte rakrikta mig men det var svårt. Speciellt när underlaget inte är riktigt slätt heller utan lutar åt alla håll.

Men det blev ett bra pass i alla fall. Jag är grymt förvånad över hur stark jag känner mig. Visst, det går betydligt långsammare än när jag var som bäst tränad, men jag orkar ändå staka i princip alla backar jag kör i.

Denna gång körde jag lite längre än sist, vände efter 4,5 kilometer och ca 25 minuter. Sedan fick jag medvind och körde tillbaka några minuter snabbare. Så jag fick ihop totalt nio kilometer på 45 minuter. Känns riktigt bra! Och det är så kul att köra rullskidor igen. Så härlig träning!

Det finns inget bättre sätt att träna överkroppsstyrka. Jag kör hellre 100 mil rullskidor än en minut tråkig styrketräning i något instängt gym! Och det blir ju roligare och roligare ju starkare jag blir. Rundorna kan utökas. Jag kan så småningom köra intervaller och långpass. I shorts och linne. Ser verkligen fram emot vår och värme nu!

Dagens runda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar