Sidor

tisdag 23 juni 2015

Skrittrunda

Idag hade min hyresgäst Kristin och jag bestämt att vi skulle rida en sväng. Som jag skrev i söndags så har ju Bosse gått och blivit riktigt tjock om magen, så han behöver verkligen motioneras!

När jag kom hem hängde regnet i luften så jag tog in hästarna ifall det skulle börja regna. De är ju så mycket svårare att få rena om de är blöta i pälsen.

Bosse var lika mysig som sist och njöt av att bli borstad. De har gått i vinterhagen sedsn i söndags, så han såg inte lika tjock ut idag som han var i söndags.

Den ordinarie sadelgjorden gick faktiskt runt den här gången utan att jag behövde slita ihjäl mig.

Vi red åt Linnarpshållet och Bosse var lite spänd över ryggen när vi startade, men det gick snabbt över och jag märkte ganska snart att man var ovanligt lugn.

Jag kunde skritta honom på lång tygel utan att han for iväg och jag kunde göra halt och invänta ponnyn utan att han ville ge sig av. Kändes fantastiskt bra!

Vi skrittade Linnarpsvägen, svängde in vid Bonnasgård och tog gärdsvägarna ut till Obbhultvägen. Där blev det dock lite spännande pga några hästar i en hage, så hsn bjöd på hög svans och passage fram till backen. Sedan orkade han inte mer.

Endast ett murket träd som låg på en gräsväg fick honom att vända, men det gick bra att vända tillbaka och passera.

Sista hundra meterna hem skulle det taktas lite, men annars var jag supernöjd med honom!

Det är nog faktiskt första gången som jag kunde skritta en hel runda med honom utan att han ville springa iväg! 

Det är helt klart väldigt praktiskt att sätta igång honom nu när han är så lugn! Och så finns det inga insekter heller, vilket är helt underbart!

Undrar om Pelle är lika lugn...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar