Sidor

lördag 7 januari 2017

Funäsdalen dag sex -sista dagen

Detta är sista delen i berättelsen om vår resa till Funäsdalen som vi gjorde över nyår.

Denna dag var det också snöfall och det hade nog kommit totalt ett par decimeter de senaste två dagarna och nätterna. Vi inledde dagen med att skotta fram bilen innan vi gick ner till spåret vid stugan.

Det var alltså sista dagen på denna härliga resa. Vi tog favoritvägen till Bruksvallarna igen. Spåret var preppat på morgonen, men det hade kommit lite mer snö, så det var inte jättebra underlag. Men den första biten hade någon åkt före oss, så då gick det ju bra.

Men sedan vände den här personen och då blev det jag som fick spåra.Det var stundtals rätt svårt, då jag inte kunde ha brillorna på mig för att det blev för mörkt och då blev jag istället lite snöblind och kunde inte avgöra vad som var upp och ner i spåret. Men det gick rätt bra ändå, vi kom till sist fram till spår där andra hade åkt.

Snöskottning
När vi kom fram till Bruksvallarna satte vi oss i värmestugan och värmde oss en stund. Det var 10-12 minusgrader, så man var ju inte varm precis. Den här gången hade jag en skön väst utanpå jackan och det gjorde gott, tyckte jag. 

Men allting blir ju blött, dels av snöfallet, men också av att man svettas lite, så det var inte så skönt att ta på sig de blöta kläderna igen när man skulle iväg.

Jag hade egentligen tänkt åka något extravarv i Bruksvallarna, men jag kände mig rätt nöjd med att åka tillbaka de 1,5 milen vi hade till stugan.


Fin åkning tillbaka hem
När vi kom tillbaka till stugan satte vi igång bastun, värmde oss lite, käkade lite mat och packade in alla grejer i bilen. Sedan städade vi och lämnade stugan.

Vi tyckte att det var bättre att ta natten till att köra hem istället för att ägna hela torsdagen till det. Det kändes verkligen som rätt beslut. Det var ingen trafik och vi slapp ligga i köer. Däremot var det ju en hel del snöoväder, men det hanterade Magnus bra. Jag sov. Vi var väl hemma vid tvåtiden på natten och kom i säng vid tre. Jag vaknade kl sju och fick en hel härlig dag hemma. Så skönt!

För att sammanfatta vår resa så tycker jag att det var ett helt underbart ställe att vara på! I Funäsdalen finns både en rejäl Coop-butik och en ICA-butik (som var mindre imponerande), samt systembolag. Så det finns verkligen allt man behöver. I sportbutiken var de grymt duktiga och hjälpsamma och de hade priser som var helt annorlunda (lägre) jämfört med här hemma.

Jag gillade också att det var nära till andra platser, såsom Bruksvallarna och Ramundberget och att det gick att åka däremellan. Det märks verkligen att det är fokus på längdskidåkning och spåren är jättefina (förutom när det kommer snö då, men det är ju inte så konstigt). Det är i särklass den bästa skidåkning jag någonsin har upplevt! Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att åka dit igen. Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att bosätta mig där från november till mars. Ett helt underbart ställe!

Det var många som hade med sig sina hundar ute i spåren och jag blev så sugen på att ta med mig Selma och åka. Det hade hon tyckt var härligt! Enda minuset är väl att det är såpass långt att åka för att komma dit, men när man väl är där så är det värt varenda kilometer i bilen!

Totalt under dessa sex dagar fick vi ihop 96,81 km skidåkning och vi var ute i drygt 12 timmar. Skön träningsvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar