Sidor

söndag 8 januari 2017

Åkulla-premiär!

Igår kväll såg jag på väderprognosen att det skulle frysa på i natt, vilket ju skulle innebära bra förutsättningar för att åka skidor i Åkulla, där det nu finns konstsnöspår.

Så jag ställde klockan på sex. Jag ville vara där innan spåren blir fulla av folk och sönderkörda. Jag släppte ut hästarna och sedan gav jag mig iväg. Jag var inte först på plats... Men det var ändå rätt lugnt.

Spåren var rätt bra till en början. Det fanns en slinga som var ca 900 meter. Banvallen bort, svängde in vid första stället och sedan ner för backen med sväng. Runt runt runt.

Jag kan ju säga såhär: det var en enorm skillnad att åka där jämfört med i fjällen (såklart)! Oj, vad tråkigt och mentalt jobbigt det var! Jag körde dessutom på fastande mage, så energinivån var ju lite låg, men det brukar inte vara något problem.

Jag fick i alla fall snurrat runt några varv, närmare bestämt nio och jag fick ihop 7,2 km på knappt 45 minuter.

När jag var klar var det rätt många fler bilar på parkeringen och spåren började bli rätt lösa på sina ställen.

Det jag var mest nöjd med var att jag tog mig ner för min "hatbacke", den som har en sväng där det alltid är urspårat. Efter att ha åkt i Funäsfjällen framstår den inte längre som så mycket backe, utan jag klarade den galant varje gång. Jag följde de spår som fanns och trampade i spåren där det behövdes. Bra jobbat! :)

Vy över startplatsen och snötillverkningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar