Sidor

torsdag 5 januari 2017

Årskrönika 2016 april-juni

April
April består mest av cykelturer och vårkänslor. Jag rider en hel del och så åker Magnus och jag ner till Båstad och Willab garden för att spana in växthus. Jag beställer växthus i slutet av april!

I början av april köpte vi en vedklyv som ökade vår vedkapacitet något otroligt mycket!

Ny vedklyv
Bosse, Selma och jag tillbringar en del tid i paddocken.

Vakthunden ser till att vi jobbar ordentligt!
Selma råkar ut för något konstigt och Helga får agera löparsällskap. Det blir besök hos veterinären där öroninflammation och svampinfektion konstateras. Därav fick hon balansproblem. En lång tid med öronrensning varje dag börjar...

Trött löpartax

Växthusspaning i Båstad

Besökt vid Hovs hallar
Gräsklipparen drar igång för första gången detta år. Våren är här på riktigt!

Klippa gräs!
Träning:
Ridning: Inte reggat :( Men en hel del pass.
Löpning: 18 km, 2:03:39, 3 pass.
Cykel: 172,8 km, 8:10:25, 5 pass.
Simning: 2,2 km, 1:16:30, 2 pass.

Maj
Maj börjar med rullskidkurs. Äntligen får jag lära mig att åka rullskidor bättre och bli stabilare!

Bosse är vrång och jag bygger odlingslådor.
Stora rejäla odlingslådor
 Emelie och jag åker ner till Söderåsen och rider en tur på haflingerhästar. Fantastiskt mysigt och vackert!
Haflingerhästar i Skånes bokskogar
Sommarvärmen kommer och vi ställer ut utemöblerna på altanen där vi sitter och njuter av god mat och dryck.


Med jobbet åker vi till Åby-travet för att köra lite ponny och spela på V85.


Växthuset kommer och vi ägnar två helger åt att bygga det, men när det väl är på plats så är vi grymt nöjda med resultatet!

Det älskade växthuset!
Träning:
Ridning: Inte reggat :( Men en hel del pass.
Löpning: 17,4 km, 1:56:12, 4 pass.
Cykel: 152,7 km, 6:54:31 5 pass.
Rullskidor: 6,8 km, 3:34:02, 3 pass.

Juni
Juni kan sammanfattas som en torr månad. Det är inte ofta man behöver längta efter regn här, men i juni gjorde vi faktiskt det. Växterna fick vattnas varje dag för att överleva, både de utanför och de i växthuset.

Jag inreder och köper växter till växthuset!

Växthuset inreds

Selma trivs direkt i växthuset!

Planteringsbord måste man ha!

Mitt livs första vinranka!

Samtidigt som jag fixar Tjejklassikern kör jag också ICA-klassikern, som börjar med cykel. Inga problem att få ihop 30 mil när man tränar för Tjejvättern!

I mål på första ICA-klassikeretappen!

Citronträd! Så spännande!
Lördagen den 11 juni är det så dags för min tredje etapp i Tjejklassikern, nämligen Tjejvättern. Jag har tränat mindre cykel än jag ville/planerade, men hoppas kunna ta mig i mål under fem timmar.

Det går alldeles utmärkt. Dock blir jag trött av tristess på slutet och tycker att det är grymt tråkigt att cykla sista milen. Platt hela vägen och den jäkla vinden som bara blåser! Men medaljen bärgades och jag var nöjd!

Tredje medaljen, dock felaktig..
Och så var det ju det där med medaljen. Jag fick en felaktig medalj! Om man tittar noga så ser man att det står "90" km. Det är bara det att Tjejvättern numera är 100 km. Gamla medljer? Nja, man skyllde på att medaljtillverkaren hade tagit en gammal form. Efter några veckor kom den rätta medaljen i alla fall på posten!

Mina fläderbuskar har nu växt till sig ordentligt och det blir både flädersaft och fläderchampagne. Champagnen misslyckas dock och hälls ut lite senare på sommaren.

Massor av fläder!
Nu börjar det också närma sig sista delen i Tjejklassikern, nämligen Vansbro Tjejsim och jag tillbringar en del tid på Simstadion.

Fint simmarväder!
Jag försöker också simma i öppet vatten i Skällingesjön, men får fullständig panik! Öppet vatten är INTE min grej!

Jag köper faktiskt en bild från Tjejvättern. Jag tyckte att fotografen gjorde ett bra jobb och gillade bilden med Vättern i bakgrunden!

Jag på Tjejvättern
Någon idiot dumpar sin skit i min skog och det blir ett besök på tippen.

Såhär kan man göra när man inte orkar åka till tippen...
Vi får en ny familjemedlem då Magnus blir morfar för andra gången till lille Thor. Här träffar vi honom för första gången:

Magnus, Elinore och Thor
Vi åker med Magnus mamma och syskon till Heagård i Halmstad för att titta på Elvis-kopia och käka god mat. Magnus mamma gillade i alla fall "konsterten"...
Elvis-kopia
Det blir en hel del rullskidåkning i det härliga vädret. Jag blir snabbare och starkare. Fokus mot Tjejvasan 2017!

Träning:
Löpning: 23,1 km,2:29:07 5 pass.
Cykel: 352,6 km, 16:22:27, 7 pass.
Simning: 1,2 km, 0:37:16, 1 pass.
Rullskidor: 6,8 km, 0:33:01, 1 pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar