Sidor

fredag 6 januari 2017

Funäsdalen dag 1

Detta är första delen i en berättelse om vår resa till Funäsdalen som vi gjorde över nyår.

Igår (29:e december) kom vi upp till vår stuga i Kåvanområdet i Funäsdalen. Vilket härligt ställe!

Sömnen natten till igår blev inte den bästa, så efter mat och bastu slocknade jag rätt tidigt. Det var verkligen skönt att sova länge idag och få känna sig utvilad för en gångs skull.

Tyvärr var det plusgrader och stundtals regn, så lusten att åka skidor var inte jättestor. Därför hade vi inte så bråttom iväg idag heller.

Vi började med ett besök i skidbutiken där Magnus köpte ett par nya pjäxor, då han har haft problem med sina, de klämmer på en tå. Inte kul att åka med!

Vi körde till Funäsdalens IP och skidade därifrån. Till en början gick det bra. Vallan funkde kanon, trots förutsättningarna.

Det fantastiska spårområdet

Spåren var faktiskt jättefina! Men så började det komma nedförsbackar med svängar. Då vaknade mesproppen i mig och jag tog av mig skidorna för att gå ner. Inte så kul!

Jag blev irriterad på min mesighet, men jag vågade faktiskt inte släppa på nedförs:(. Jag behöver nog träna på det där!

Utsikt över spåren
Magnus vurpade faktiskt på ett ställe, så helt riskfritt var det ju inte...

Vi var ute i drygt en timme och det kändes lagom som första pass!

När vi skulle lasta in skidorna i bilen upptäckte Magnus att han brutit ena skidan! 

Bruten skida...
Antagligen hände det vid vurpan. Bara till att åka till sportbutiken igen och köpa nya skidor! Dessutom hade han tappat hälklacken på den ena bindningen, så det fick bli nya bindningar också!

Skidprovning
Det blev ju en spännande första dag här i fjällen! 

Stugan vi bor i är en typisk fjällstuga med furu överallt. Jag har rätt svårt för furu. Tycker att det är rätt deprimerande som inredning... Men när man är i fjällen så "ska" det ju vara mycket furu...

Stugan har en bastu och det finns plats för sex personer att sova. Dock tycker vi nog att det är fullt tillräckligt att vara två, då det saknas diskmaskin och vattnet i duschen inte rinner ner i golvbrunnen om man använder vatten i köket...

Det finns även en braskamin som vi får tända om det blir lite kallare längre fram i veckan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar