Sidor

söndag 7 oktober 2012

Full rulle!

Vilken helg! Igår sprang jag runt som en skållad råtta här och grejade. Vi skulle ha gäster på kvällen och hade lovat badtunnebad så badtunnan skulle tömmas och göras ren. Därefter fyllas på med vatten och värmas upp. Innan jag gjorde det städade jag hela huset och förberedde med maten.

Eftersom det för första gången på länge inte regnade på hela dagen fick jag också klippt gräset, vilket inte har gått att göra på ca en månad. Nu hoppas jag att det var sista gången för i år!

Vi hade en enorm tur igår och när temperaturen  i badtunnan var lagom för att hoppa i hade vi en stjärnklar himmel ovanför oss. Det var riktigt mysigt att sitta där och bada. Men som alltid är det svårt att hålla rätt temperatur och till en början var det lite svalt, varpå vi eldade lite till och då kröp temperaturen upp mot 40 grader, vilket är alldeles för varmt. Runt 38 ska det vara, då är det helt perfekt!

SKÅL!
Idag var vädret lite sisådär halvbra. Uppehåll men blåsigt. När jag åt frukost fick jag ett SMS från min hyresgäst som undrade om vi skulle rida en runda och så fick det bli. Mina kära hästar stod (såklart) längst upp i Hästabacken och det var översvämning på vägen dit, vilket ledde till att Bosse skvätte ner mina byxor så att jag fick gå in och byta om innan jag kunde rida.

Pelle fick komma ut idag, mest för att han skulle inse att lilla ponnyn inte är varken farlig, hemsk eller stygg. Han var på helspänn hela vägen, men skötte sig ändå fantastiskt bra. Det brukar inte vara lätt att rida honom när det blåser så mycket som det gjorde idag, men han var lugnare när han fick sällskap. Så det blev en liten trevlig tur runt Obbhult. Riktigt kul med sällskap för mig som alltid har ridit själv tidigare.

Efter ridturen åt jag lite lunch och satt därefter upp på Bosse. Han fick en liten duvning i paddocken. Försökte rida mycket övergångar, vilket inte riktigt funkar så bra på honom. Han tapper bjudningen när man håller på och gör avsaktningar och inte travar eller galopperar längre stunder. Men han gjorde iaf några klockrena galoppfattningar i vänster galopp. Dock var det svårare med höger.

Efter ridningen fick jag ut och laga stängslet i hagen igen. Något odjur, förmodligen en älg, hade knäckt tre stolpar och dragit ut stängslet ut i hagen en bit. Tur att mina hästar är snälla/korkade och stannade i hagen! Just nu känns det som om jag lagar stängsel varje dag, SUCK!

Nu är snart denna helg slut och så har man en ny arbetsvecka framför sig igen! Kanske ska jag vara ledig på fredag för att plantera lite granplantor. Det beror på vilken dag de kommer, torsdag eller fredag. Så nästa helg är verkligen "räddad", det blir plantering heeela helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar