Sidor

söndag 3 november 2019

Stora hästklippardagen!

Igår vaknade jag när Magnus klocka ringde kl sex. Jag var jättekissenödig och gick på toa och sedan tillbaka för att se ifall jag kunde somna om. Det kunde jag inte, så jag gick istället ut i stallet och gav hästarna lite frukost innan jag gick in och åt frukost själv.

Klockan var runt åtta när jag kom ut i stallet igen. Dags för klippning av de fluffiga djuren! Jag började med Pelle.

Pelle och klippmaskinen
När jag köpte honom sa säljaren att det inte gick att klippa honom utan sedering, vilket var en uppgift de hade fått av den som sålde honom till dem. Så de hade aldrig provat själva att klippa honom. Men jag tänkte första vintern jag hade honom (och han hade lika mycket päls som nu) att jag i alla fall kunde prova. Det gick väldigt bra. Med lite godismutor gick han med på att bli klippt och sedan dess har det aldrig varit några som helst problem.

Han kikade lite misstänksamt på klippmaskinen även igår så jag kan absolut tänka mig att han har varit rädd för den när han var yngre. Men igår stod han mest och njöt av att bli klippt.

Lugn och fin
Jag köpte ett par extra skär häromdagen eftersom jag har ett par slöa och de som satt i klippmaskinen hade jag klippt halva Bosse med förra året. Så jag ville inte hamna i en situation med slöa skär innan hästarna var färdigklippta. Jag tyckte också att det var hög tid att skaffa ett par nya skär då jag har haft de två paren skär sedan jag köpte maskinen för säkert 15 år sedan. Jag har ju inte använt den varje år, men de åren jag har använt den har jag ju ofta klippt i alla fall två hästar så jag tycker det är fantastiskt bra hur länge maskinen håller. Bra kvalitet och väl värd sina pengar!

Jag är nöjd med att ha en nätdriven klippmaskin och vill inte ha annat. En batteridriven blir såklart tyngre och det är ju ett jäkla laddande. Sen lär ju inte batterierna hålla i 15 år...

Jag beslutade mig för att klippa täckesklippning på båda två. Och om pälsen har växt ut till jul kommer jag att klippa dem igen och då kanske det blir helklippning.

Bosse var väldigt avundsjuk på Pelle medan jag klippte och han höll på och krånglade hela tiden. Skulle slicka och bita på Pelle. Skulle slicka på mig. Men han fick hålla sig till tåls!

Avundsjuk
Pelle blev så blank och fin i den klippta pälsen! Hans vinterpäls är också otroligt blank och fin! Det tar jag som ett tecken på välmående helt klart!

Ena sidan klar
Det går ju rätt snabbt att klippa första sidan, sedan blir det krångligare när man ska försöka få de båda sidorna någorlunda lika. Jaja, det är ju ingen som ser båda sidorna samtidigt, så det får ju bli vad det blir.

Båda sidorna klara
Det blev mycket päls. Och denna päls hamnar inte bara på golvet... Min näsa kändes full av päls och det bara stack i kläderna!


Efter Pelle var det Bosses tur. Han var så nöjd med att bli klippt! Han stod och sov med sänkt huvud så jag behövde inte ens använda pallen när jag klippte längs mankammen! Han är ju så söt, lille Bosse!

Njuter
Det flöt på bra med klippningen även av honom. Skären var kanske lite i slöaste laget på slutet, men det blev ändå bra. Han blev inte alltför randig i alla fall!


Jag filmade när jag helklippte honom förra året och då stod han och skrapade och var irriterade, men denna gång var han hur lugn som helst. Skönt att han ändå uppskattar det...

Världens "gladaste" häst :)
Även Bosse lämnade kvar en hel del päls!
När så båda hästarna var klara var det dags för det absolut tråkigaste, nämligen rengöring av klippmaskinen. Det fastnar så mycket hår överallt i maskinen. Och så är den ju väloljad också vilket innebär att allt hår klibbar fast. Men jag har ett rengöringsspray som är rätt bra när man väl har pillat ut allt som går att pilla ut. Då sprayar jag in det i hela maskinen och sedan vänder ner den så att sprayet får rinna ut och då följer det mesta av håret med. Men helt ren blir den ju inte. Kanske borde jag skruva isär den mer för att få den helt ren, men det är ju ett jäkla jobb!


Det blev väl tillräckligt bra i alla fall. Nu ska jag vira in alla klippskär i papper och skicka dem till Lyckliga fåret för slipning. Kommer även att skicka med skären som sitter i hundtrimmern så att den också blir användbar. I maskinen satte jag de nya skären så det ska bli kul att se ifall det blir någon skillnad att klippa med dem. De är lite annorlunda utformade, det har ju ändå hänt saker även i klippskärsutvecklingen på 15 år...

Det tog rätt mycket tid att göra detta, men nu är det gjort! Tur att jag hade städat huset i fredags annars hade jag aldrig hunnit både klippa hästarna och rida dem! Det gick åt en förmiddag till klippningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar