Sidor

torsdag 14 november 2019

Första träningen på nio år!


Ikväll var det dags för träning med Pelle! Känns helt otroligt! 23 år gammal är han fit for fight igen! Så kul!

Han hade rullat sig ordentligt och var rätt lerig på halsen, i ansiktet och på benen, men han blev snart ren och fin igen. Vid sju var vi redo att ge oss iväg.

Redo!
Pelle var otroligt långsam i skritten idag och det tog närmare en kvart att ta oss till ridhuset. Det brukar ta tio minuter med Bosse, så det var en liten planeringsmiss, men jag kom ändå fram lagom tills ponnygruppen före mig var klara.

Pelle tittade lite på alla ponnysar och jag tänkte tillbaka på när vi för länge sedan var på Himledalens ridklubb en kväll för att rida. Där var två vita ponnysar och Pelle var livrädd för dem. Han gick och trumpetade, slängde upp svansen på ryggen och gick inte att sitta upp på. Så jag fick gå med honom tills de vita ponnysarna gick ut. Då lugnade han ner sig.

Idag brydde han sig inte om ponnysarna särskilt mycket och han höll sig lugn och fin. Jag värmde upp lite i skritt och trav innan vi satte igång att rida ordentligt. Det var väldigt basic övningar i samtliga gångarter, men precis den nivå jag behöver börja på.

Jag fick hålla koll på yttersidor, innerskänklar, släppa på innertygeln och en massa annat. Mycket att tänka på, men när jag fick till det blev Pelle så fin! Han var jättefin i formen och han spårade till och med i galoppen några gånger. Så häftigt! Jag kom verkligen till ridning när jag gjorde rätt och då svarade han blixtsnabbt på varje signal jag gav. Så häftig känsla!

Han är verkligen i grund och botten otroligt välutbildad och när han får en ryttare som kan rida så gör han precis det han ska. Så snart jag släpper minsta lilla eller glömmer någon tygel eller skänkel så faller han isär.

Charlotte tyckte att han såg jättefin ut och han var också väldigt fin i traven där han stundtals kom ihop och vilade lite på steget. Han var väldigt fräsch och arbetsvillig också. Det känns nästan som om jag helt har missat vilken fin häst jag har och har haft de senaste tolv åren! Men så har han ju ett helt annat temperament nu också, vilket såklart hjälper mig.

Det var superkul att träna igen och tiden gick alldeles för fort! Det sista körde vi övergångar trav-galopp-trav och där blev han riktigt fin på slutet. Så duktig kille! Han är verkligen en fantastisk läromästare! Och jag ser så fram emot fortsättningen framöver! Jag börjar med att rida varannan vecka så att jag hinner träna lite emellan också. När Bosse är igång igen så tänker jag träna varje vecka, men med Bosse ena veckan och Pelle andra veckan. Kanske kan vi någon gång börja hoppträna också. Det hade varit grymt kul!

På väg hem i pannlampans sken
När vi var klara vände vi hemåt i mörkret. Månen var framme så det var ju inte totalmörkt precis och jag har ju världens bästa pannlampa, så det är helt ok.

Den klassiska "suga-på-tungan-bilden" efter godisstunden
När vi kom hem fick grabbarna såklart godis och Pelle fick lite special treatment med Arnicagel på ryggen och länden och liniment på benen. Viktigt att hjälpa honom så att han håller sig fortsatt fräsch!


Nu är vi nog lika trötta båda två! Imorgon ska jag jobba hemifrån. Ska bli så skönt att få sova en timme längre! Och att få gjort sådär mycket som jag alltid får när jag sitter hemma och jobbar. Sedan är denna arbetsvecka slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar