Sidor

torsdag 28 november 2019

Hästkväll

Idag var det ljust när jag kom hem och imorgon har SMHI lovat snö och minusgrader, så nu blir det inte mer gräs att äta för hästarna. Det var dags att stänga sommarhagen och bära ut höbaljorna och börja ge dem hö ute också.

Höbaljan som finns innanför staketet med automatgrind

Andra höbaljan
Eftersom hästarna har gått i sommarhagen också så har de inte hunnit trampa upp vinterhagen än så jag behöver inte gå så långt med höet imorgon. Hoppas att kylan håller i sig ett tag. Men det ser tyvärr ut i prognosen som om det går över till plusgrader igen efter helgen.

Jag red i alla fall Bosse till ridhuset och jobbade honom lite i skritt och trav. Mycket övergångar och jobb på volterna. Att det kan vara så svårt att rida i cirkel! Men han blev faktiskt jättefin ändå. Han var inte riktigt framme för skänkeln, men det blev lite bättre efter ett tag. Så han skötte sig OK.

Sedan blev det lite halvbråttom hem eftersom jag skulle rida Pelle för Charlotte kvart över sju.

Jag hade fått på mig för varma kläder så jag sprang in och bytte om innan jag började göra i ordning Pelle. Idag lade jag faktiskt på dressyrsadeln. Den har jag inte ridit i på många herrans år! Och jag hade inga stora förhoppningar om att kunna rida bra i den då jag har haft lite svårt att sitta i en dressyrsadel. Men direkt när jag satte mig i den kände jag att det skulle gå bra. Jag satt helt ok i den och det funkade bra även i ridhuset.

Vi jobbade med det jäkla böjda spåret. Nu börjar jag få bättre och bättre koll i traven, men i galoppen får jag problem. Pelle vill gärna förböja sig inåt och jag "hjälper" honom dit genom att hela tiden tappa kontrollen på skänklarna. När jag fattar galoppen lägger jag fram innerskänkeln och då glömmer jag att ta bak den så att inte bakdelen faller in. Därför får jag svårt att vända runt honom på volten och han flyter iväg åt sidorna. Men vi jobbade med det och det blev bättre och bättre och stundtals var han riktigt fin!

Charlotte tyckte att vi har utvecklats sedan sist, vilket var två veckor sedan och jag tycker också att jag får honom i rätt form lite snabbare nu och börjar få koll på böjningen och ställningen. Han vinklade också in bakbenen i traven och var jättefin där. Vi red lite serpentiner på slutet också. Pelle låter mig inte göra några misstag, så fort jag tappar en skänkel eller en tygel tar han chansen att inte göra det jag vill. Eller snarare han gör som han är tillsagd...

Det är verkligen så kul att kunna träna såhär med Pelle! Han kämpar på jättebra och han är så fin och härlig att rida!

Han var trött efteråt, men såg pigg ut när han ville ha godis:)
Efter träningen passade jag på att massera in lite liniment på benen och Arnicagel på ryggen och länden. Jag hoppas att det hjälper honom att återhämta sig och hålla sig fräsch.

På lördag kommer han att få gå ett lugnare pass men på söndag blir det en långrunda i skogen igen. Ska bli så kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar