Sidor

söndag 21 oktober 2018

Trädgårdspyssel

Jag har fortfarande ont i min tå/fot, så ingen ridning, träning eller promenad idag heller. Men jag har en trädgård som är i stort behov av tillsyn.

Jag har inte lagt mycket tid i trädgården i år överhuvudtaget. Jag har ju haft så mycket annat att pyssla med. Men idag tog jag i alla fall tag i en del grejer.

Jag började med att plocka bort sommarblommorna ur de utekrukor som jag har ståendes. Det skulle väl ha gjorts för typ några månader sedan. Jag ska plantera lite ljung där sedan tänkte jag så att det blir fint igen.

Sedan gick jag igenom alla pelargonplantor. Jag räddade några från utekrukorna, de har faktiskt klarat sig jättebra och är jättefina. Så de planterade jag om i nya krukor. De som stod i växthuset har också klarat sig fint trots brist på omsorg. Jag har drivit upp dem från sticklingar så de borde ha planterats om i somras. Men jag klippte bort döda blommor och blad och fyllde bara på med lite ny jord. De får planteras om till våren.

Det blev rätt många ändå tycker jag, känner mig som värsta pelargontanten:).Jag bar in dem i källaren så att de får sin vintervila nu.

Pelargonsamlingen
Jag bar också in lite kryddväxter. Vi får se om de överlever vintern, jag kan ju testa i alla fall!

När jag var klar med det bar jag in jordgubbarna som har stått i krukor hela sommaren. Tanken var ju att jag skulle göra en odlingslåda till dem men det blev aldrig av så de har stått kvar i krukorna. Det har blivit enorma mängder nya sticklingar så de tog jag hand om, klippte bort allt som var dött och alla slingor. Det blev en hel del!
Massor av sticklingar
Jag tog dem och planterade dem i nya storkrukor så får de stå i växthuset över vintern och förhoppningsvis kan jag plantera ut dem i en av mina stora odlingslådor nästa vår. Det hade verkligen varit kul att få ha ett litet jordgubbsland som ger lite gubbar!

Jag klippte ner gräslöken och bar i de krukorna i växthuset samt rensade ur lite odlingslådor. Rabarberna åkte och så rensade jag potatislådan som ska bli jordgubbslåda nästa år.

Det finns hur mycket som helst att göra i trädgården nu. Ogräset växer ohämmat i gruset och i rabatten, men jag blev lite trött och gick in istället. Nu väntar jag på att världscupen ska börja så att jag kan titta på den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar