Sidor

fredag 26 oktober 2018

Matförgiftning och installning

Fy fasen vad dålig jag har varit sedan igår! Jag var iväg med jobbet på Två Skyttlar för enhetsdagar och allt gick bra tills igår när vi skulle åka hem med bussen. På förmiddagen kände jag mig lite konstig i magen, hade lite ont och när vi åt lunch tog det stopp och jag orkade inte äta upp riktigt.

Men när vi hade åkt ett tag i bussen började jag må lite konstigt och helt plötsligt sa en kollega åt chauffören att stanna bussen omgående. Då började jag må illa på riktigt, men trodde att det var mentalt för att kollegan kräktes.

Men bussresan kändes outhärdligt lång och det var en befrielse att få komma ur bussen och andas frisk luft. Men jag valde att köra hem då jag inte kände mig riktigt bra.

På vägen hem hämtade jag ett par paket på Ica och sedan när jag kom hem gick jag och lade mig på soffan. Magen var extremt svullen och jag undvek att knäppa byxorna då det kändes som om det tryckte för mycket på magen. Efter ett tag blev jag tvungen att gå på toa och samtidigt kändes det som om jag ville kräkas också, men jag lyckades inte med det. Nu började magen göra riktigt ont och det körde runt i den. Det blev några fler toabesök, men inget kräkande.

När Magnus kom hem kommenterade han att jag såg blek ut och jag gick upp för att lägga mig. När jag kom upp i badrummet började det snurra ordentligt i huvudet och jag var helt säker på att jag skulle kräkas. Jag skyndade mig att ta ut linserna, men det slutade med att jag fick sätta mig på toan istället. Jag började kallsvettas och plötsligt började det pirra eller rusa från armarna och ner i händerna. Jag såg blodådrorna på ovansidan av händerna resa sig och helt plötsligt krampade händerna så kraftigt att jag inte kunde använda dem. Fy fasen vad rädd jag blev! Jag trodde att jag fått en förgiftning som hade satt sig på ryggmärgen och att jag hade neurologiska symptom.

Jag fick tagit mig till sängen och bara låg där och skrek i panik. Det pirrade i benen också upp till knäna. Det höll på rätt länge, kanske fem-tio minuter innan det släppte. Så jäkla obehagligt! Magnus ringde 1177 och de sa att det berodde på vätskebrist, vilket jag tyckte verkade konstigt då jag hade druckit normalt tills jag blev dålig.

Så han gjorde en resorb till mig och jag tvingade honom att ge mig ett vanligt glas vatten också. Resorben var verkligen så äcklig! Men jag smuttade i mig lite grann och sköljde ner med vatten. Jag tog några klunkar under natten också och lyckades sova rätt bra ändå.

När jag vaknade i morse hade jag lite feber, ca en grad mer än normalt och jag kände mig rätt usel. Jag låg kvar ett tag i sängen men gick sedan upp och tänkte att jag behövde få i mig lite mat. Jag skalade två kokta ägg. Jag fick i mig ett och ett halv och resten fick Helga. Matlusten fanns där inte riktigt, men jag försökte dricka ordentligt med vatten i alla fall.

Så dagen har tillbringats i soffan tillsammans med Helga, som helst skulle ligga på magen eller i ansiktet...

Gos-hunden och den sjuka matten
Vid fyra-snåret kände jag mig lite bättre. Magen är fortfarande inte som den ska och gör lite ont, men jag var i alla fall inte helt sänkt längre. Jag gick ut och gjorde i ordning stallet för installning av hästarna. Det har lovats snö i natt, men nu ser det ut som att det endast blir regn. Men endast några plusgrader gör att jag tycker att de kan få komma in.

De var rätt så nöjda med att få komma in och torka efter en hel dag i regnet. Bosses shoesecures och skor satt kvar. Strålande!

Skor, shoesecures och boots sitter kvar!
Jag spolade rent Bosses ben och hovar innan jag tog av bootsen och shoesecure, men sedan fick jag spola igen eftersom det satt mycket lera under grejerna också. Men till sist blev han ren och fin och kunde gå in i boxen för att äta. Jag har köpt Hoof builder för att se ifall hans hovar kan bli bättre av det. Det var ju i pulverform och luktade lite konstigt, så jag var lite tveksam till ifall han skulle äta maten när jag hade blandat i det. Förra säsongen fick han ju ett annat hovtillskott som han inte alls tyckte om och han vägrade äta maten. Inte så bra. Men detta gick tydligen bra att äta och krubban var tom när han var klar!

Hungrig Bosse!
Precis när jag var klar med hästarna och hade kommit in och intagit soffan igen kom Magnus hem och frågade ifall jag skulle ha hjälp med att få in en hösilagebal i stallet. Det skulle jag såklart eftersom han ska jaga imorgon och då lär jag inte få någon hjälp.

Första balen vi öppnade var kass, helt möglig. Det är två balar som jag fick över från förra säsongen så jag hade inga stora förhoppningar om att det skulle vara bra. Men när vi öppnade den andra balen såg den faktiskt riktigt bra ut och vi körde fram den till stalldörren och började skrapa ner några varv innan den gick in genom dörren.

Det var ett jäkla jobb och tänk vad smidigt det hade varit att haft en öppningsbar dubbeldörr där, men nu blev det ju inte så innan vintern. Men vi kämpade på och till sist hade vi fått in allt i stallet. Det blev rätt mycket hö ändå när man får ut det ur balen!


Hö-hög!
Det känns jäkligt bra att ha mat till hästarna ett tag nu. Och egentligen är det rätt skönt att få in dem nu när det ska ställas om till vintertid och det blir mörkt vid fem-tiden. Så jag får väl helt enkelt acceptera att det är slut på sovmorgnarna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar