Sidor

tisdag 23 oktober 2018

Hovslagarbesök

Idag var det dags för hovslagarbesök! Jag hade helt missat att det skulle vara storm och regn idag, samt att det fortfarande är mörkt ute vid sjutiden. Så det blev lite svårt att hitta hästarna i hagen när jag skulle hämta dem.

Men jag hade pannlampa och jag ropade på dem i stormen och de lyckades höra mig på något konstigt sätt. Och så såg jag ju ögonen i pannlampans sken så jag såg när de kom springandes.

Dock var de rätt stissiga (framför allt Pelle) så med tanke på min skadade tå ville jag inte riskera något utan fick stänga så att jag kunde låta dem springa själva till vinterhagen och sedan vidare in i stallet. Det gick bra och de lyckades hitta sina egna boxar:).

Bosse hade dragit av den högra framskon också, vilket han måste ha gjort någon gång igår eftersom han hade skon kvar i söndags. Lyckligtvis hade han inte dragit sönder hoven och skon har ju suttit på i sju veckor så hoven hade fått växa till sig ordentligt.

Jag hade inga stora förhoppningar om att Hovis skulle kunna få på någon sko på vänsterhoven då den fortfarande såg rätt trasig ut. Men det gick fantastiskt bra och hon fick jättefina sömtag. Han fick lite tjockare skor bak också då han sliter dem något så fruktansvärt mycket. Han blev riktigt fin när han var klar!

Nyskodd och fin!
Medans Hovis skodde skulle jag fixa i ordning Bosses Shoesecures. Det skulle borras hål i dem för att få i fästbroddarna. Men vi hade inte något tillräckligt stort borr så det gick inte alls bra. Suck! Jag ringde Magnus för att kolla ifall vi hade några större borr som jag inte kunde hitta, men det hade vi inte, utan jag fick istället tipset att köra till grushålan och kolla ifall de hade något i verkstaden där.

Sagt och gjort, jag tog med mig grejerna, snackade lite med grabbarna där och fick borrat de förbenade hålen. Så lätt det gick när man hade riktiga grejer! Jag for hem igen och monterade dem på Bosses skor. Inte helt lätt med passformen, men jag fick i alla fall dit dem och nu hoppas jag verkligen att detta kommer att funka och att han inte kan ta av sig skorna i fortsättningen!

Shoesecures på!
Nu får vi se hur länge till hästarna ska vara ute. Jag hade egentligen velat ha dem ute i två veckor till, men tittar man på väderprognosen framåt så ser det svårt ut då temperaturen spås gå ned och det ska bli frost redan till helgen. Skit också. jag vill ju spara på både hö och mina sovmorgnar så länge det går, men om det inte finns något bete kan de ändå inte gå ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar