Sidor

tisdag 29 december 2015

Detta stämmer så bra på Pelle!

Via Facebook hittade jag ett blogginlägg hos jolisporthorses. Det beskriver hur ett fullblod av lathet hittar på grejer för att komma undan arbete. Och det är så många grejer som stämmer in precis på Pelle! Pelle är ju till hälften angloarab, något han emellanåt döljer väl.

  • knäcker av i nacken och går bakom lod. Så gör Pelle i princip alltid när man rider honom. Framför allt när det är dressyr som gäller. Det går inte att få kontakt i munnen på honom och han går knappt framåt. Skitsvårt att få honom att jobba när han gör så!
  • dra tyglarna ur händerna på ryttaren. Japp, det gör han också emellanåt. Slänger upp huvudet och gör ryttaren osäker, vilket leder till att han slipper jobba.
  • studsa på stället. Det är något av det mest otrevliga jag vet när han gör det. Speciellt när man befinner sig på en trafikerad väg. Det går inte att komma framåt eller bakåt eller göra någonting. Det slutar med att jag sitter av fortast möjligt, och då slipper han ju jobba!
  • bocka ett par gånger. Jag glömmer aldrig när Pelle drog vid sidan av ett hinder och drog en bockserie över hela diagonalen i ridhuset på Stum (som är väldigt stort). Ett under att jag satt kvar. Dock behövde han inte jobba mer den dagen eftersom jag stukade foten i stigbygeln
Jag har ju på senare tid börjat tro att han faktiskt under hela tiden har haft ont någonstans, men det kanske är det där fullblodet som bara är lat? Vad vet jag. Det är omöjligt att veta. Att han är smart är jag dock övertygad om. Frågan är bara hur man överlistar ett sådant där smart fullblod?

Lite för smart för sitt eget bästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar