Sidor

lördag 23 mars 2019

Vårstädat växthuset

Efter ridpasset gick jag ut och fixade stallet. Mockade ordentligt och fyllde på med spån.

Sedan skulle jag mocka sommarhagen. Jag tog traktorn den här gången och hade lite meck med att byta från gafflar till skopa, men till sist lyckades jag med det också. Solen sken och det var riktigt härligt ute, men det blåste en del så någon värme var det inte direkt.

Jag gick och lyssnade på Storytel medan jag letade upp de gamla hästskitarna. Det var faktiskt inte så mycket kvar som jag trodde och skopan blev inte ens halvfull. Så skönt att ha det gjort! Nu gäller det bara att hålla vinterhagen hyfsat ren också. Jag ska snart ta träckprov igen och se ifall Bosse har några maskar kvar. Han fick ju två rejäla omgångar med avmaskningsmedel i höstas, så jag hoppas att det har gett effekt.

När jag var klar i hagen gick jag in och gjorde en sats våfflor. Jag testade ett recept utan vetemjöl och de blev faktiskt oväntat goda! Det enda var att de inte blev frasiga utan mjuka, men smaken var helt underbar! Godare än vanliga, faktiskt! Jag hade lite vispad grädde och bär på, så gott! Jag åt ju frukost rätt tidigt så vid tvåtiden var det rätt lagom att äta våfflor och dricka en kopp te.

Goda våfflor!
Jag känner mig rätt sliten i kroppen idag, har fått en jäkla träningsvärk och det känns som om den kommer från onsdagens rullskidpass snarare än gårdagens löprunda eftersom det var magen och överkroppen som värkte. Lite märkligt.

Men därför tog jag en stund på soffan efter våfflorna, men jag blev rastlös och kom på att jag skulle gå ut och fräscha upp lite i växthuset. Jag började med att ta bort gamla vissna blad från vinrankan och jordgubbarna, sedan såg jag att rutorna var fulla med alger och såg väldigt smutsiga ut, så jag gick och hämtade vatten och såpa och en trasa. Så gjorde jag rent alla rutor invändigt med såpvattnet och sedan spolade jag av dem. Det blev otroligt bra! Och det syntes en stor skillnad när jag såg växthuset på håll!

Jag tryckte ihop alla grejer när jag var klar med tvättandet och gjorde plats för de kommande sådderna som jag ska påbörja imorgon. Så härligt att kunna börja så nu! Det ska bli så kul! Först ut är väl tomater och annat, jag får läsa lite på fröpåsarna så att jag ser vad som behöver sås först!


Rent och fint växthus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar