Sidor

söndag 24 mars 2019

Söndagseftermiddag

Eftermiddagen gick snabbt idag! Vi kollade på lite skidskytte innan vi gick ut och körde in en ny ensilagebal. Förra gången tog ju Magnus bort den fasta dörren och körde in en hel bal. Så smidigt det har varit att ha det så! Inte en massa hösilage i hela stallet, bara precis där balen står.

Men idag orkade han inte göra jobbet igen, utan vi körde på enligt det gamla sättet, rulla av så mycket hösilage att balen går in genom den öppningsbara dörren. Det betyder att vi lägger det på hög på stallgolvet så det blir lite stökigt. Men det är ju så underbart att ha hösilaget inomhus! Slippa att det blåser runt, slippa stå och fylla hösäckar i regn och rusk.

Selma "hjälpte" oss när vi fixade med hösilaget. Underbara hund! Hon skulle åka med Husse i traktorn och sedan var hon i vägen på alla tänkbara sätt när vi skyfflade hösilage och busade och hade sig. Man kan inte tro att hon är åtta år i år! Förutom att hon har blivit grå om nosen...

Finhunden

Spanar

Wachtel-minen
När vi var klara med hösilaget gick jag in i växthuset och började så årets första sådder. Så himla spännande! Massor av grönsaker och blommor som ska sås! En hel del ska gro i 20 graders värme så de får flytta in i källaren. Men några grejer fick jag i alla fall ha ute i växthuset så länge. Det ska bli så kul att följa alla växter!

Några av dagens sådder!
Jag blev tvungen att avbryta när jag kom på att jag behövde åka till ICA och köpa lite grejer inför morgondagens våffeldag på jobbet. Jag och en medarbetare ska baka våfflor som inkilningsfika. Fyra SIA-glasslådor med våffelsmet har jag gjort och en SIA-glasslåda med vispad grädde. Sedan får det bli vad det blir, de får räcka så långt de räcker.

Jag hade gjort lite "vanlig" våffelsmet med vetemjöl till Magnus och tog en tugga, men jäklar vad söta de var! Urk!

Vi fixade lite mat också och nu har jag duschat. Sitter och kollar lite Youtube medan Magnus sitter i skogen och vakar vildsvin. Hoppas att han får ett ikväll! De är lite väl aktiva runt omkring nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar