Sidor

söndag 10 mars 2019

Trädgårdsarbete

Snön drog bort och det blev uppehåll så jag gav mig ut till växthuset för att plantera lite lökar. Men först hämtade jag sekatören och klippte bort lite grenar på mitt citronträd som hade blivit lite yvigt. Jag har ju fått massor av citroner på det så jag har inte velat klippa grenar förrän jag har skördat citronerna. De får sitta kvar på trädet tills jag ska använda dem. Riktigt fina och goda citroner blev det!

4 st på samma kvist
Jag hämtade in lite större krukor till växthuset och planterade höstlökarna där i. De flesta hade redan börjat gro så jag hoppas att de får fart nu när de får stå i kruka i växthuset. Solen kom också fram och det blev riktigt behagligt där ute!

Jag fortsatte ut och tog tag i min blomsterrabatt som jag har försummat med avseende på att hålla undan ogräset. Så det var bara till att sätta igång. Dra bort all kvickrot och allt annat ogräs. Jorden är blöt, men det gick rätt lätt att få bort ogräset och skrapa fram de växter som ska växa och så småningom blomma.

Otroligt hur långt allting har kommit redan, mycket som är grönt och fint och en del som står i startgroparna inför varmare tider. Det var faktiskt riktigt hemtrevligt och plocka ogräs då det gick så bra, kändes smidigt och enkelt och resultatet blir ju så himla bra!

Jag delade på en växt som har utökat sig rejält, ska bli spännande att se var det är för blommor där:) Jag är ju så löjligt dålig på hur saker och ting ser ut innan de blommar.

Nyrensad blomsterrabatt
Jag fortsatte i odlingslådorna och plockade bort ogräs och gamla växter. Några lökar hade blivit kvar sedan jag skördade i höstas så de drog jag upp. Jag tog också bort rödkålen och vitkålen som det aldrig blev några huvuden av då kålmaskarna gick lite för hårt åt dem i somras. Jag spanade också in rabarberna som även de har vaknat till liv.


Brysselkålen och grönkålen får stå kvar ett tag till då de fortfarande har blad och huvuden att skörda. Igår skördade Magnus lite brysselkål och de var så goda!


Jag gick vidare i trädgården och tog tag i ännu en bortglömd blomsterrabatt vid altanen. Där var grymt mycket ogräs! Där var också en växt som jag har planterat som har tagit över lite för mycket så jag drog bort den också. Jag ska plantera något annat där, får se vad det blir framöver.

I den rabatten finns en gammal stubbe som har stått där länge och väl och som tar mycket plats. När jag kom åt den med min kratta så föll den isär och efter lite bearbetning insåg jag att den är helt sönderäten och bestod mestadels av sågspån. Så jag hackade ner den och tog bort en del av den. Jag ska nog försöka gräva upp den och fylla på med jord så kan jag plantera ännu mer roliga blommor där!

Jag tog en spanarrunda vidare i trädgården och hittade de fina snöklockorna:


Det finns påskliljeknoppar och andra knoppar överallt i hela trädgården och det är ju så härligt att se!

Nu ska jag ut och plocka ihop lite kvistar som Magnus har klippt från våra fruktträd, sedan blir det äntligen en ridtur i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar