Sidor

söndag 10 mars 2019

Snöblandad sol

Solen visade sig allt mer under eftermiddagen och när jag kom ut i stallet sken den in genom stalldörren. Jag började med att borsta av Pelle ordentligt. Jag tog fram pälsskrapan och skrapade av en massa vinterpäls. Inte för att det syntes på honom att någon päls försvunnit, men det låg i alla fall en hög med päls på golvet som avslöjade att det hade försvunnit en del ändå.

Pelle var i vanlig ordning mycket nöjd med att bli lite ompysslad. Han tyckte att det var så gott och det kliade typ överallt på honom, sötisen:).

När jag var klar med Pelle gjorde jag i ordning Bosse för ridtur. Han var på rätt gott humör på stallgången idag och skötte faktiskt hovlyftande mycket bättre än på länge. Han var lite trött när han stod på gången, men jag misstänkte att det skulle gå över när vi kom ut. Han har ju inte rört på sig sedan i tisdags pga alltför dåligt väder.

Han var faktiskt rätt lugn till en början, men när vi vände upp mot Spekås började han snarka och trippa lite. Solen sken, men det föll snö över oss, lite märkligt väder, typ snöblandad sol..

In i snön/solen
Vi skrittade vidare förbi gamlens gård och ut på vägen mot golfbanan. Där var han rätt lugn men hade lite spring i benen. Mest spännande var det när vi passerade en gård med ardennerhästar. Där var hästar precis överallt och de tyckte han var lite läskiga.

Vi travade upp vidare i skogen, tyvärr har man valt att asfaltera den fina vägen långt upp i skogen, så trist! När vi äntligen fick grusväg galopperade vi på och Bosse tyckte det var kul. Men det gick uppför en hel del så han blev rätt ansträngd. Men lika pigg ändå. Lite skritt, sedan på det igen, trav och galopp. Härligt att han har sådan energi!

Vi kom upp till parkeringen vid Bexells stenar där det stod en bil, så jag var vaksam på ifall vi skulle möta någon när vi fortsatte att galoppera längs de slingrande vägarna. Men vi mötte ingen och kunde sedan fortsätta hemåt genom skogen.

Skogen
Så blött det är i skogarna nu efter allt regnande och snöande. Men det ska väl ner antar jag. Bra att det kommer nu, så kan kanske april bli en lite torrare och varmare månad.

Bosse hade i vanlig ordning bråttom genom skogen. Ville inte skritta, men det ville jag att han skulle göra eftersom det lutar nedåt hela vägen. Han höll på att snubbla ändå fast att vi bara skrittade.

Jag blev tvungen att sitta av när vi kom fram till en stängd grind. Bosse tycker att den är lite läskig, men det gick bra att öppna, passera och stänga igen. Sedan kom det svåra; att komma upp på +1,70 häst. Jag försökte ställa honom nära en gärdsgård utan framgång, men till sist lurade jag ner honom i ett dike, Dock klättrade han upp ur diket precis när jag var på väg upp på honom, så jag fick göra om och till sist kom jag upp och han stod still. Vid sådana tillfällen önskar jag att jag hade haft en mindre modell av häst, men endast då...

Vi travade och galopperade vidare hemåt och sedan var det några ponnies som var lite läskiga innan vi kom förbi alla läskigheter och kunde slappna av när vi styrde in på vår grusväg-

Lååång skugga!
Klockan var strax innan sex när vi kom hem och solen var fortfarande uppe, så underbart! Jag gjorde i ordning Bosse efter ridturen och sedan fick han komma in i boxen och käka lite kvällsmat. Nu börjar hans sommarpäls att komma fram, det syns mest i ansiktet, faktiskt. Han blir ju helt grå när man klipper honom så det är fint att få se lite brun fin ny päls nu!


Sommarpäls på g!
Det var härligt att få komma ut och rida igen. Bosses energi är verkligen kul och han är ju så orädd och går fram överallt. Min modiga häst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar