Sidor

fredag 4 december 2020

Torsdagsträning med Kalle

Nu var det allt ett tag sedan jag tränade med Kalle för Charlotte. Förra träningen blåste ju bort, jag ville inte ge mig ut med honom i 20 sekundmeters storm, utan då stannade vi hemma istället.

Ibland kan jag (felaktigt) tänka att det inte är så mycket idé att träna Kalle för Charlotte när vi ändå bara håller på med grundträning. Med grundträning menar jag skritt, halt, trav, galopp, kontakt till mun, inga svåra övningar eller så, lite som man rider en unghäst helt enkelt. Men så fel jag har i den tanken! Det är ju SÅ himla bra att få Charlottes ögon på oss och att hon kan korrigera mig direkt där jag behöver lägga till innerskänkel, lirka med innertygel, rida framåt etc!

Dessutom får jag väldigt bra förklaringar till vad som händer och hur jag ska jobba med vissa saker för att undvika att han t.ex. slänger upp huvudet. Så värt varenda minut!

Igår fick han ju gå ett pass utan en dags vila emellan som han brukar få. Han var betydligt lugnare i sinnet igår, även om han inte var särskilt vild i onsdags, så märkte jag ändå att han var lite annorlunda.

När han blir trött/uttråkad vill han gärna hitta på saker som att bli rädd för skuggor eller hinder eller vad han nu kan hitta i ridhuset. Igår var han stencool. Det låg ett par vattenmattor utlagda på ena kortsidan som ponnygruppen före mig hade som rundningsmärke och dem lade han ingen som helst energi på!

Även "farliga" hörnet var mindre farligt och han lade inte särskilt mycket energi där heller. Det gjorde ju mitt arbete lite enklare, faktiskt. Han var bara väldigt arbetsvillig och fin.

Jag kunde göra halter utan att han slängde med huvudet en enda gång. Han brydde sig inte om ponnysarna som hoppade runt omkring oss när vi värmde upp. Han var superfin i formen i skritten och slappnade av bra i traven.

Vi fick börja med två travbommar på varje kortsida. Jag använde dem till att rida lite volter, byta varv osv. Växlade och red rakt fram på fyrkanten och jobbade honom med ställningen och formen. Han var så mycket lugnare i munnen igår jämfört med i onsdags! Han tuggar väldigt mycket på bettet, men var inte alls så slängig med huvudet!

Jag fick jobba med att direkt när han var på väg att räta ut sig och börja slänga med huvudet så skulle jag lirka med innerhanden och trycka på med innerskänkeln. När jag gjorde det fick jag direkt effekt och kunde jobba vidare med en rund och fin häst på volten. Han gick betydligt längre stunder i en stadig form och var så himla fin!

I galoppen började vi i vänster varv (det svåra för honom). Huvudet for upp och tungan ut, men Charlotte såg till att jag red igenom detta. Drev på framåt, lirkade med innertygeln i svängarna och till sist så lugnade han sig faktiskt och blev ganska bra. Så kul! Högergaloppen gick bättre, det tog inte lika lång tid att få honom stadig där. Så klar förbättring!

Sista övningen red jag på volt och gjorde övergångar skritt-trav-skritt. Och för första gången lyckades jag göra några riktigt fina övergångar! Charlotte trodde att vi hade tränat på detta, ja det har vi, men han har ju aldrig varit kvar i formen så fint som han var igår! Så duktig kille! Så kul att mitt jobb ger effekt så snart! Vi lyckades göra några riktigt bra övergångar och jag fick faktiskt hjälp av att vara på volten och kunna forma honom med hjälp av den i övergångarna.

Det jag behöver jobba på är att i vänstervarvet vill min vänsterhand tränga åt höger över mankammen när Kalle tränger inåt (åt vänster) och går emot innerskänkeln. Det är svårt, men jag försöker tänka på det och korrigera mig själv. När jag gör det korrigerar även Kalle och blir rund åt rätt håll:).

Jag ska även passa honom i vänstervarvet då han vill vrida ut mulen, genom att ta ett ledande tygeltag inåt-uppåt. Då rättar han ut huvudet. Mycket att tänka på, men vi får också resultat! Och jag var så njöd med honom!

Vi hade faktiskt vår 3-månadersdag igår! Tänk att jag redan har haft honom i tre månader! Och tänk vad mycket vi har gjort redan! Han har sett de flesta rundor vi har här och vi har tränat mycket i ridhuset och i paddocken. Vi har gått från att Kalle vänder lite här och där till att kunna fokusera framåt och jobba i samtliga gångarter! Snart kommer vi igång med hoppningen på riktigt också, ska bara stärka upp honom i galoppen ordentligt först!

Igår var det också snöfall när vi red både till och från ridhuset. När jag red dit hade jag snön mot mig i pannlampsljuset och det var rätt jobbigt! Sikten var inte den bästa och jag blev nästan sjösjuk när jag satt och gungade på Kalles rygg utan att se ordentligt. Men så mysigt med snö! Älska vintern!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar