Sidor

fredag 11 december 2020

Kort förmiddagsrunda

Idag kommer hovis hit. Man vet aldrig riktigt när han dyker upp, men han skulle sko en innan mig, så jag tänkte att det var smart att rida Kalle en runda innan. Så jag släppte ut dem, fixade stallet, åt frukost och sedan hämtade jag in Kalle igen.

Han har gått åtta veckor sedan hovis var här senast och hans skor är rätt slitna, men de sitter bra och de glappar inte. Jag tycker det är bra att skorna får sitta någon vecka extra på vintern så att hovarna hinner växa lite. 

Vi gav oss iväg på en uteritt, med det nya bettet i munnen. Han verkar gilla det och var väldigt lugn i munnen till en början i alla fall. Vi skrittade förbi Kullagården där han var väldigt tittig och rädd för allt, vi red sedan upp mot Obbhultvägen (ännu läskigare), ner för Mute backe och sedan bort mot gärdsvägarna. Där blev han lite flängig med munnen igen, men höll inte på någon längre stund.

Däremot blev han väldigt rädd för en blå gammal stol som står precis där man ska svänga ner på gärdsvägen. Den var såpass läskig att han vände två gånger innan han vågade passera den. Lite drama queen...

Vi travade lite på gärdsvägen och där var han pigg och drog iväg lite samtidigt som han kastade med huvudet så det kändes som att kontrollen försvann där ett tag, men han blev bättre och vi kunde trava vidare. Vi fortsatte in mot Lunden och där var det ju jättefarligt när vi kom fram till deras trädgård. Men han gick förbi utan att vända.

Sedan travade vi upp mot Hulegården och även där var han väldigt tittig. När vi sedan kom tillbaka på vägen mot Kullagården slappnade han av och sökte sig framåt nedåt så han fick lite längre tyglar. Och han var väldigt lugn resten av vägen hem.

Han är otroligt snäll, även om han tittar på saker så går han ju fram även om det ibland krävs lite övertalning. Men han visar ju inga tendenser på att ge sig iväg eller att stegra som han gjorde första vecka jag hade honom, vilket är väldigt skönt!

Det blev ett lite kortare pass, men det var så att han fick komma ut i alla fall!

Fina Kalle-killen!

Eftersom jag inte riktigt vet när hovis dyker upp så släppte jag ut honom i hagen igen. Jag ska göra lite stängslingsjobb också. Det är sönder på ett ställe som jag behöver laga och så ska jag fixa den där lunch-hagen så att det är klart om vi får gå tillbaka till jobbet igen snart. Gött att ha det gjort ifall det bli vinter och tjäle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar