Sidor

fredag 4 december 2020

Onsdag i ridhuset

I onsdags traskade Kalle och jag till ridhuset för att träna lite grundridning. Vi fick vara själva största delen av passset.

Jag började med att göra halter och begära att han skulle stå helt still i halterna. Han ville flänga med huvudet och när han inte fick gå framåt testade han att gå bakåt. Men så snart han stod still bad jag honom att gå framåt igen. Det gick bättre och bättre.

I skritten var han ganska fin, han ställer och böjer bra på volterna och han tar en bra kontakt på bettet. Han var stundtals lite okoncentrerad, men de stunder han var med mig var han riktigt fin!

Vi jobbade lite i trav också. Raka spår, volter, varvbyten. Här blev det lite mer flängande med huvudet, tungan åkte ut några gånger. Men när han gjorde det gjorde jag halt och lät honom hålla på tills han slutade och sedan  började vi om. Det blev några trav från halt också vilket han svarade bra på.

Han fick galopper lite grann också. I vänstergaloppen var det fokus på fyrkanten och att inte galoppera med flängande huvud. Fick till något varv där han var betydligt lugnare. Högergaloppen var bättre och där kunde vi jobba lite mer och lite lugnare.

Jag får känslan att han springer iväg lite i galoppen. Men min erfarenhet av Bosses uppbyggnadsresa har ju visat att det tar lång tid att bygga upp en hästs styrka för att orka galoppera som vi vill att de ska galoppera på t.ex. en volt. Så där vet jag att jag behöver ha tålamod, galoppera mycket ute och bygga kondition och styrka innan jag kan förvänta mig att han ska galoppera balanserat och lugnt.

Överlag kändes passet rätt bra. Jag märker att grundridningen som jag har ägnat mig åt ute de senaste passen ger resultat och att vi lär känna varandra mer och mer. Utvecklingskurvan är brant och min Kalle är så fin!

Jag har upptäckt en specialitet hos honom... Han lyckas rulla sig så att han blir lerig i pannan! Jag fattade först inte hur han lyckas med det, men så fick jag en film på honom från tidigare ägare och då förstod jag... Han är väldigt noggrann när han rullar sig om jag säger så... Ska försöka fånga honom på film här hemma någon gång :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar