Sidor

söndag 27 december 2020

Jul 2020

Och så var julhelgen över för detta märkliga år 2020. På julafton firade vi bara på kvällen så jag passade på att rida Bosse en runda i det soliga vädret. Det var verkligen helt magiskt, men kallt!
Underbar bild på Pelle och Kalle "Kings of the hill"

Vi tog oss igenom Linneskogen och han var pigg och rask. Så härlig framåtbjudning han har nu!
I Linneskogen

Jag ringde min mor och önskade god jul och på vägen till julfirandet tände vi ett ljus på pappas grav. Tänk att det är tio år sedan vi firade vår sista jul tillsammans!

På kvällen var vi hos Anki och Ulf och firade med barn och barnbarn. Det blev lugnt och fint, förutom två väldigt förväntansfulla smågrabbar som var i högform när tomten kom :). Vi åt massor av god mat och vi spelade paketspel samt tjötade. Vi var inte hemma förrän vid halv två, så hästarna såg lite förvånade ut när jag kom ut och mockade och gav dem mat vid den tiden. 

Jag tänkte att jag kunde sova länge, men vaknade vid halv sju på juldagen, vilket ledde till att jag blev så himla trött senare under dagen!

Jag hade planerat att rida Kalle i ridhuset, men ville också komma ut i solen en stund, så jag tog med mig vovvarna på en långpromenad.

Vi var ute i närmare två timmar och efter det var jag trött och hade lite ont i korsryggen, så jag valde att inte rida.

Juldagen var en riktigt kall dag, så skönt att få bli av med leran för en stund! På kvällen när jag gick och lade mig var det ca 8 minusgrader.

Jag somnade runt klockan sju framför TV:n, satte mig upp till På spåret och sov en kvart in i programmet. Därefter gick jag ut och nattade hästarna och somnade direkt när jag lade huvudet på kudden. Så skönt!
Juldagsmorgonens temperatur




Underbart att slippa leran!


Mina fina grabbar!


Hår-is på skogsrundan


Utsikt över Stensared

Igår fick Kalle komma till ridhuset på förmiddagen. Det var minusgrader på förmiddagen, men det slog om och lite senare började det att regna. Ingen lång vinter vi fick denna gång!

När jag skulle hämta Kalle i hagen sprang han ifrån mig upp på kullen. När jag kom ikapp honom såg jag fyra stora vildsvin springa från åkern upp i Hästabacken. Jag ringde till Magnus och han for ut med Nelly, men de fick inte tag i dem. 

Kalle var inte så upprörd över grisarna trots allt, men jag ville inte riskera att rida på några grisar på vägen till ridhuset, så jag gick dit med honom istället.

Kalle fick trava lite över travbommar och göra massor av övergångar. Jag red honom aktivt och försökte förekomma honom  när han ville spöka sig för kortsidan vid ingången och hålet på långsidan. Att han inte släpper det där! Men han jobbade i alla fall på bra framåt och var stundtals jättefin! Jag tycker att han blir mer och mer stadig i formen och han kan bli riktigt fin i traven emellanåt. Jag kunde köra lite tempoväxlingar både i skritt och trav och han svarade bra på det. Det gjorde honom också lite mer lösgjord och fick honom att tänka mindre på allting runtomkring. 

Jag fick rida aktivt över bommarna, han tvekade lite och var lite spänd, men efter några gånger gjorde han det lugnt och avslappnat. Vi får jobba såhär nu, ta saker i lugn och ro, rida aktivt, upprepa tills han slappnar av.
Kalle spanar in travbommarna

Strax efter lunch kom Stellan, Helena och Hanna och hälsade på. Jag hade bokat ridhuset, så Hanna kunde få rida Bosse där.

Jag satte upp en 5,5:a, samma som jag red i tisdags och så hade vi ett kryss på varje diagonal.

Det är rätt kul att se sin häst från marken. Jag såg direkt att han svängde in bakdelen i högervarvet och att han svängde ut den i vänstervarvet, något som jag hela tiden sitter och parerar. Och när Hanna lade till skänkeln på rätt sätt rättade han sig och började spåra. Duktig kille! Och duktig Hanna!

Hon red fram i skritt och trav och sedan skulle de galoppera. Bosse var jättepigg och låg på ordentligt, så stackars Hanna fick jobba hårt för att få honom att galoppera lite mer normalt. Men hon lyckades till sist och hon gjorde det superbra!

De värmde upp med att hoppa kryssen i trav och det gjorde han  ju jättelugnt och fint, precis som han gör med mig. Sedan fick de hoppa 5,5:an och det gick superbra i själva kombinationen, men han ville dra iväg efter, så där fick Hanna jobba med att få tillbaka honom kvickt. Och till sist gick det också  bra.

Det sista fick hon rida på kryssen i galopp på en åtta. En övning som jag kämpar med ganska mycket, att få honom i rätt galopp, att han inte ska springa mot hindren osv. Hanna kämpade på och gjorde det bra! Så himla kul att hon klarar av honom så bra! Och nyttigt för mig att se vilka utmaningar han ger sin ryttare och att jag faktiskt hanterar dem hyfsat bra ändå!


Enda bilden jag lyckade ta på dem... Ingen bra timing på den!


Vi gick hem igen och då kom regnet och sedan dess har det i princip regnat konstant. Det har varit några enstaka uppehåll på förmiddagen, men inte mycket. 

Vi käkade mat tillsammans på kvällen innan Smålänningarna åkte hem igen.

Idag är det riktigt innesittarväder! Jag ska gå ut nu och kolla läget på hästarna, ge dem lunchhö och sedan får de nog gå in ganska tidigt i eftermiddag.

Jag ska börja på min årskrönika för 2020, vet inte riktigt hur den ska bli, men jag tror att det ger sig när jag börjar klippa ihop filmen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar