Sidor

fredag 4 december 2020

Bosse klippt och checkad!

Ännu en ledig, underbar fredag! Städning var det första som stod på schemat idag. Jag städade ju lite mer ordentligt förra veckan, så det var lite mer småpyssel idag, men förmiddagen gick ändå åt.

Vid ett-tiden gick jag ut och hämtade Bosse i hagen. Jag skulle först checka av hur det såg ut med hans hälta från i måndags, då ha plötsligt blev halt bak när jag red honom. Så jag tog fram longerlinan. Åh, vad han hatar att bli longerad! Han blir så arg!

Först vände han bara upp, sprang några få steg bara och det var helt omöjligt att se någonting. Sedan fick jag honom att springa några fler steg och då kunde jag se att han såg fräsch ut. Så gött! Han har ju inte visat något när han har sprungit in från hagen, men det kan ju vara annorlunda på böjt spår.

Med det konstaterat så satte jag igång att klippa honom. Hans gamla klippning från slutet av oktober syntes knappt! Han har blivit så lurvig igen. Och svettas för minsta lilla!


Jag är så glad att alla mina hästar är så lätta att klippa! Även Bosse! Han stod mest och sov medan jag klippte honom och verkade helnöjd med att bli av med den där pälsen igen! Jag klippte inte benen denna gång, tycker inte att det ger något, tar bara en jäkla tid, så de fick vara. Annars körde jag täckesklippning som förra gången. Jag tycker att det räcker att ha dem klippta så. Så behöver jag inte använda en massa ländtäcken och bröte, de klarar sig bra med pälsen på ryggen och jag undviker de värsta svettningarna på halsen och vid sadelgjorden samt bakänden.

Jag blev nöjd med resultatet och Bosse såg också nöjd ut!


Bosse får fortsätta villa tills på söndag, han fick ju A2-vaccin i tisdags, så då brukar de få vila lite efter det. Jag hoppas att han känns helt fräsch så att vi kan träna för Charlotte på torsdag. Känns som om det vore dags för lite dressyr nu, det var ju ett tag sedan sist. Hade varit kul att rida ett dressyrpass på honom nu när han är så positiv och framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar