Sidor

söndag 10 april 2016

Röjning!

Idag följde jag min plan lite bättre. Eftersom jag väntade besök på förmiddagen höll jag mig hemma och fortsatte med ett litet röjarprojekt som jag påbörjade för några veckor sedan. Vi har ett uthus där vi mest ställt in massa bröte. Sedan innan stod där också bröte, så det var rätt brötigt där inne...

Dock finns det en potential i detta utrymme. Tanken är att röja ur, fylla upp med grus (0-18), då det är jordgolv nu och sedan fixa i ordning så att det går att ha som trädgårdsförråd med redskap, krukor, jord och annat som hör trädgården till.

Det var mycket grejer där inne som aldrig kommer att användas. Trappen till den gamla altanen, någon gammal släde, någon nätgrej och annat. Det finns även ett loft, dit vi bar upp lite virke som stod i trappan. Jag konstaterade att någon för säkert 50 år sedan eller så burit upp andra grejer dit som var "bra att ha", typ en gammal handmangel... Och nu bra vi alltså dit mer grejer som är "bra att ha".

Jag fick röjt ut det mesta där inne. Lite småpinnar och skräp kvar som ska ut, men det är inte så mycket. Det kommer att bli riktigt bra detta!

Vi har också funderat några rundor kring det kommande växthusbygget. Älsklingen hade någon idé om att vi skulle nyttja ovan nämnda uthus och bygga ett väggväxthus i anslutning till det. Det är en något lättare konstruktion, eftersom det blir som en luta. MEN det blir en ny grund och nytt markarbete (som är såååå tråkigt!). Dessutom utökar vi ju trädgårdsytan, vilket inte var tanken. Snarare att det skulle bli mindre trädgårdsyta!

Dock har vi ju vår växthusgrund sedan förra året kvar. Den skulle man kunna nyttja som odlingslåda. Eller så nyttjar man den till det den ska vara till. Växthusgrund. Nackdelen med placeringen där är att det blir väldigt vindutsatt. Å andra sidan tål ju många växthus med aluminiumstomme stormar, så bygger man i trä blir det ju stabilt och bra. Vi slipper markarbetet. Det är "bara" till att börja bygga. Mycket sol blir det också på växthuset där.

Just nu lutar det åt att bygga på befintlig grund. Jag behöver fundera lite till, men jag tror att jag har bestämt mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar