Sidor

tisdag 19 april 2016

Blåsig cykeltur!

Det är ju hög tid att ta tag i cyklingen ordentligt nu. Cykla i alla väder. Oavsett om det regnar. Eller blåser. Två väderlekar som jag hittills har undvikit. Men ingen vet ju vad det blir för väder den 11 juni, så nu måste jag lämna solskenscyklingen och ge mig ut i verkligheten!

Idag har det blåst rejält! I morse läte det som om huset skulle blåsa iväg! Så jag har under dagen förberett mig mentalt för att det kommer att bli en tuff cykelrunda ikväll.

Som tur var hade det blivit lite mindre blåst när jag kom iväg på cykeln, men det var ändå så att det märktes. Jag började cykla mot Åkulla, tog banvallen från Flähult (tur att jag har en cyklocross som funkar bra på grusväg).

Jag körde förbi skidalliansens nybygge och vidare på banvallen mot Skinnarlyngen. Det gick väldigt bra att cykla och jag blev lite överraskad när jag såg att jag redan var framme i Skinnarlyngen!. Där svängde jag mot Svartrå och sedan vidare mot Köinge, där jag svängde tillbaka mot Åkulla-hållet.

Innan jag kom fram till Björkasjö svängde jag in på en grusväg mot Ästad. Jag hade en tanke om att jag skulle ta Högrydsbacken (som är en riktigt brant, lång och jävlig backe!), men när jag kom fram till Ästad var klockan redan halv åtta och jag insåg att jag inte skulle hinna köra därom för då skulle det bli mörkt innan jag kom hem.

Så jag körde istället mot Åkulla och kom till den här fina korsningen:

Höger är hemåt!
När man har passerat Stegared så blir det en liten seg stigning nästan hela vägen mot korsningen i Åkulla. Där var benen riktigt sura!

Men jag kämpade på, fick min belöning nedför Axelidbacken, även om vinden motade bra, så blev det ändå bra fart där!

Det blev en runda på drygt 3,7 mil och jag är jättenöjd med att jag kom ut idag. Jag tycker också att snitthastigheten var rätt bra med tanke på vinden och att det var en hel del grusväg! Bra pass!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar