Sidor

onsdag 6 april 2016

Ofattbar ineffektivitet! #regionhalland

Idag damp ett exemplar av tidningen "Halland", som ges ut av Region Halland, ner i brevlådan. Jag bläddrade igenom den och lade speciellt märke till att man skröt med att vi minsann snart ska kunna läsa våra egna journaler via mina vårdkontakter (hemsidan 1177). Vilket tekniskt framsteg!

Ja, det är väl ett tekniskt framsteg. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska ha mina gamla journaler till. Jag har förvisso haft förmånen såhär långt att vara väldigt frisk, så det finns inte så mycket skrivet om mig heller.

Något som jag däremot skulle uppskatta, och som inte direkt känns som någon revolutionerande teknikutveckling, är ett vettigt bokningssystem på 1177.

De flesta företag och organisationer har ett bokningssystem där deras kunder själva kan gå in och boka tider/besök, etc, så att de själva slipper sitta i telefon och administrera hela tiden. På region Halland verkar man ha tänkt annorlunda.

Jag är nu mitt uppe i att boka två tider hos sjukvården. Den ena på röntgenavdelningen i Halmstad och den andra på en vårdcentral i Varberg.

Bokningen i Varberg gick jag direkt in på 1177 och sökte upp vårdcentralen och talade om att jag ville boka en tid. Jag kunde inte se vilka tider som var möjliga att boka, utan jag fick fylla i vilka tider jag INTE kunde komma. Valen var förmiddagar eller eftermiddagar de fem vardagarna i veckan. När man jobbar 7-15:30 vardagar är det grymt svårt att ange en generell tid som man kan. Speciellt om man inte ens vet vilket vecka som är aktuell att boka. Det beror ju helt på hur min kalender ser ut. Vissa dagar är jag helt fullbokad, vissa dagar kan jag ha en helt obokad förmiddag eller eftermiddag.

Så fick jag vänta en halv dag och så fick jag ett meddelande om en bokad tid. Första tiden gick inte bra, då fick jag boka om den, samma procedur igen. Den tiden funkade inte heller, ny ombokning. Och så höll jag på tre-fyra gånger innan jag äntligen lyckades få en tid som jag kunde ta.

Jag fattar inte varför jag inte bara kan få se de lediga tiderna och boka den tid jag kan???? Precis som i alla andra bokningssystem??? Detta sätt kan ju inte minska någon administration överhuvudtaget! Det måste ju bara bli mer!

Och sedan kommer vi till Halmstad-mottagningen som, om möjligt är ÄNNU mer ineffektiv. Jag fick ett brev hem innehållandes en kallelse med en bokad tid. Samma förfarande med 1177 första gången jag skulle boka om (då var jag förkyld). Då får jag inte något besked via hemsidan, nej DE SKICKAR HEM ETT JÄKLA BREV till med angiven tid! Förvisso följde en lapp med som man ska fylla i och ta med sig, men den fick jag ju med första kallelsen.

Andra gången jag hade tid fick jag tandvärk, så då ringde jag dit för att boka om. Men då hade den som svarade i telefon ingen kalender där hon satt (????) så hon kunde inte stämma av en tid via telefon, utan ett nytt brev skickades hem till mig. Fyra brev har jag nu fått. 7 kr kostar portot. Två papper i varje brev. Någon har lagt tid på att boka tid, skriva ut dessa papper, lägga dem i kuvert och skicka iväg. HELT OTROLIGT!

Det värsta av allt är att det är mina SKATTEPENGAR som går åt till denna fruktansvärt ineffektiva hantering. Så jävla irriterande!

Så kära Region Halland; det MÅSTE finnas något bättre sätt för er att hantera tidsbokningar som hade effektiviserat er verksamhet tämligen mycket! Lägg pengar på det! Det har förmodligen en väldigt kort pay back time. Och det kommer att ge er många fler nöjda kunder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar