Sidor

lördag 2 april 2016

Blåsig cykeltur!

Idag åkte Älsklingen och jag till Istorp och Staffans Maskiner för att hämta vedklyven som vi köpte för några veckor sedan. Jag tog tillfället i akt och tog med mig cykeln så att jag kunde cykla hem därifrån.

Jag körde först mot Kungsäter på en liten krokig väg. I Kungsäter svängde jag mot Karl-Gustav. Det blåste rejält idag! Jag fick ju trampa i nedförsbackarna också. Rätt strängt! Ingen vila någonstans!

I Karl-Gustav svängde jag mot Nösslinge och tyckte att vägen var för jäkla dålig där. Vägverket har ju nämligen lagt på stenklet där (de slänger ut något kladd och sedan en massa smågrus, jättekul att köra bil där om man vill ha stenskott), vilket gjorde att det gick så jäkla trögt att cykla.

Till sist kom jag fram till Nösslinge. Där stannade jag vid kyrkan för att snyta mig och ta en banan.

Vy från Nösslinge kyrka
Därefter blev vägen något bättre i alla fall. Jag cyklade vidare mot Skällinge och vid Släne-skylten svängde jag in på en grusväg. När jag kom lite längre in på den vägen, i skogen så blev det lite lugnare med blåsandet, men det var endast för en kort stund.

Jag kom ut på 153:an vid Brännhult, cyklade några hundra meter på den vägen med livet som insats. Folk som kör bil tycker ju uppenbarligen att det är helt ok att köra förbi en cyklist i dryga 70 km/h 30 cm ifrån cyklisten. Jävla idioter!

Jag svängde sedan in mot Stensared. Och där fick jag dagens överraskning! Nypålagt grus. Som inte hade satt sig! Det var som att cykla i smör! Det kändes som om jag inte flyttade mig framåt överhuvudtaget!

Det var riktigt sega 3,5 km på den vägen (i motvind) innan jag äntligen kom ut på asfalten igen! Det där är definitivt ingen bra cykelväg nu! Hoppas att gruset sätter sig hyfsat snart!

Jag fick ihop drygt 38 km och var ute i två timmar. Ett bra pass, tycker jag. Det ger ju bra träning när det blåser och är allmänt eländigt.