Sidor

söndag 20 oktober 2013

Fönsterbytartankar? Läs detta först!

För några veckor sedan var jag i kontakt med Morups fönster, eftersom alla mina fönster, utom de i köket, ska bytas ut när vi gör husrenoveringen nästa vår. Det var också Morups fönster som jag köpte fönstren och dörren i köket av år 2011 och jag var nöjd med hur de hade varit att ha att göra med.

En säljare kom hem och kollade och mätte, gav mig ett pris, samt lovade mig en offert samma kväll.
Trots att jag talade om att jag ska renovera hela fasaden och taket och kommer att ha egna snickare på plats, envisades han med att det var deras snickare som skulle installera fönstren. "Vanliga snickare kan inte sätta in fönster" var hans argument. Själv tycker jag att mina snickare lyckades alldeles utmärkt med att sätta in de fönster och dörr som jag har i köket när vi renoverade där… Men, men det får väl vara så då.

Det var 18 fönster och två ytterdörrar som skulle offereras, en affär på ganska mycket pengar (de har ju rätt dyra fönster). När jag gör en sådan affär vill jag veta vad det är jag betalar för så att jag kan ta ställning till om det är rimligt eller inte. När det gått två dagar och jag inte fått någon offert mailade jag och efterlyste den. Dagen efter kom den (26/9), med en påminnelse om att "erbjudandet" bara gällde till 6/10. Förväntansfull öppnar jag offerten och blir väldigt fundersam…

Offerten består av en lång radda fönster, utan mått, utan priser och längst ner i offerten står en slutsumma exkl. moms, en summa inkl. moms (dessa två summor stämmer överens med varandra), sedan står ett rotavdrag på nästan 40000 kr! Hallå! Rotavdraget innebär att man drar av hälften av arbetskostnaden, det betyder alltså att arbetskostnaden skulle vara nästan 80000 kr?? En snickare kostar i runda slängar 400 kr/timme, det skulle alltså innebära att han har räknat med att det ska ta 200 timmar att sätta in 18 fönster och två dörrar??? 10 timmar/fönster??? Det är nästan lika mycket tid som min snickare har offererat på att byta hela fasaden!

Dessutom kan jag inte ens dra av så mycket i rotavdrag eftersom jag redan drar fullt på det som mina snickare ska göra, vilket Morups fönsters säljare inte uppmärksammade överhuvudtaget.

När jag sa till honom att hans snickare får komma ut flera gånger, eftersom vi inte kan slänga ut alla fönster på en gång, då vi kommer att ta en hussida i taget under renoveringen fick jag till svar att de minsann inte kunde komma ut hur många gånger som helst. Ändå blir arbetskostnaden så hög?

Längst ner i offerten stod en summa att betala som inte stämde överens med någon av de summorna som stod först. Så jag kände att offerten inte sa mig någonting och mailade tillbaka (27/9) och krävde utsatta priser, samt ifrågasatte rotavdraget. Jag skrev tydligt och klart att jag inte kunde ta ställning till offerten i det skick jag hade fått den. Med tanke på tidsfristen väntade jag mig svar samma dag eller absolut senast på måndagen.

Jag fick inget svar, blev uppriktigt förbannad och tolkade det som att Morups fönster helt enkelt inte var intresserade av att sälja några fönster till mig. Döm om min förvåning när det 15/10 ligger ett mail från säljaren! Ett svar på min fråga som jag hade ställt 2,5 veckor tidigare. Ett svar som kom nästan 10 dagar efter att tidsfristen på "erbjudandet" gått ut.

Svaret inleds med en lam ursäkt för uteblivet svar pga dåligt med tid (inte intressant för mig som kund). Sedan skyller människan på offertprogrammet och skriver att det är så väldigt jobbigt att ta fram en offert som talar om priserna på fönstren och tillbehören (såsom fönsterbrädor, foder, persienner osv.) så det har han inte hunnit göra (återigen inte intressant för mig som kund, han talar alltså om att jag som potentiell kund inte är värd att ödsla tid på). Det finns alltså inte tid att presentera en vettig offert! Hur tror man då att man ska kunna sälja någonting överhuvudtaget? Speciellt när det rör sig om så mycket pengar???

Mailet avslutas med en fråga om vi ska träffas och diskutera arbetstiden på installationen och texten "Med den kvalitetsnivå vi valt på våra fönster har vi stor prisvärdhet i jämförelse och vi tar betalt för dessa viktiga egenskaper i våra fönster, men inte mer än vi måste, då skulle vi inte ha den framgång vi har." Men baserat på den otydliga offert jag fått är det ju helt omöjligt att avgöra om det är prisvärt eller inte!

Jag (som i 2,5 veckor hade irriterat mig på uteblivet svar) svarade med ett mycket, vad ska man säga, tydligt, mail. Jag började med att tala om precis vad jag tyckte om hanteringen av min fråga på offerten, dängde till med att jag inte bryr mig om vad företaget har för interna problem (underförstått att jag som kund bara är intresserad av att få en vettig offert, inte hur de tar fram en sådan) och förklarade att jag väntade mig ett betydligt snabbare svar på en direkt fråga, speciellt när han så nogsamt hade påmint om tidsfristen. Jag skrev också att jag inte kommer att välja Morups fönster som leverantör och inte rekommendera dem till någon annan pga hur dåligt han hanterade min offert.

Jag är helt förundrad över hur en säljare kan hantera en potentiell kund på detta sätt. Så fruktansvärt arrogant och nonchalant! Jag känner att Morups fönster har försökt blåsa mig och han orkar inte ens på ett enkelt sätt redovisa hur han har kommit fram till de summor som står i offerten! Hur fasen har han kommit fram till slutsumman om han inte kan presentera delsummorna för mig som kund? Det enda jag kan tänka mig hur resonemanget gått till är följande:

Han vet att jag vet ungefär vad affären kommer att hamna på, eftersom jag offererade alla fönster i huset när vi gjorde köket för att jag ville veta vad det en gång skulle hamna på. Han lägger till ett rejält rotavdrag (för då ser det ut som om jag fått bra rabatt), drämmer till med en hög slutsumma "utan rabatt" och sedan landar hela kalaset "att betala" ungefär där jag visste att det skulle hamna. Baserat på det svaret jag fick kan det inte finnas någon som helst fakta bakom prissättningen, vilket i min värld är helt orimligt. Och fruktansvärt oseriöst. Rent lurendrejeri, faktiskt!

Med detta blogginlägg vill jag varna alla som läser för Morups fönster! Det är väldigt tråkigt att man som kund måste kunna känna till vad saker och ting kostar och veta vad som är rimligt för att kunna veta om man blir lurad eller ej. Att behandla sina potentiella kunder på detta sätt ger inga framtida affärer får hela företaget att se oseriöst ut!

Jag har tidigare (år 2011) fått prissatta offerter både från Morups fönster och från andra fönsterleverantörer, så jag vet att det går att presentera, men viljan fanns tydligen inte.

Det "bästa" av allt med den här historien är ändå svaret på mitt arga mail...
"Okej!
Tack för snabb återkoppling, och lycka till med ert projekt."

Vad säger man? Fundera inte på Morups fönster om du funderar på att byta fönster!

Själv har jag gett uppdraget att fixa nya fönster till min snickare. Det underlättar alltihop. Han kan ta hem fönstren när det passar och sätta in dem allteftersom renoveringen pågår. Och jag är rätt övertygad om att de fönstren kommer att bli betydligt billigare än vad Morups fönster skulle ha blivit och att kvaliteten på fönstren kommer att vara minst lika bra ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar