Sidor

lördag 18 januari 2014

Jäkla krångel!

Häromdan fick jag ett brev från Skatteverket med årets debiterade preliminärskatt (som man betalar in varje månad om man är egen företagare). Det var inget kul brev alls, för Skatteverket tyckte att jag skulle betala betydligt mer i preliminärskatt än vad jag har i inkomster ett normalt år. SHIT! Med i brevet var en liten lapp som beskrev att det minsann går att ändra sin debiterade preliminärskatt om man fixar sig en e-legitimation/BankID.

Jag är förmodligen sist på denna bollen, men efter lite informationsletande om hur man gör fick jag idag äntligen tummen ur, fixade mitt BankID, gick in på Skatteverkets hemsida och tror minsann att jag fick till den preliminära inkomstdeklarationen som skulle skickas in för att kunna ändra på siffrorna. Hej och hå! 2 timmars arbete tog det mig!

Det löjliga är att jag kan fylla i precis vilka siffror jag vill, för det är ju en preliminär deklaration. Jag, precis som alla andra kan omöjligt veta exakt hur 2014 kommer att se ut, så det är bara till att fylla i så att man får betala så lite som möjligt. Jag lyckades sänka debiteringen 10 gånger till en mer rimlig nivå. Helt sjukt!

Till saken hör att jag redan i höstas fick förklara att jag inte skulle ha en jättehög preliminärskatt eftersom mitt företag (skogs- och jordbruk) är av sådan karaktär att det ibland kommer ett år då man har lite mer inkomster än vanligt pga att man tar ner skog (vilket hände 2012 och det är det de har hakat upp sig på). Jag trodde i min enfald att det räckte och att de nu förstod situationen, men nej, då ska man behöva göra alltihop EN GÅNG TILL!

Jaja, nu är det gjort iaf. Lite räkningar är betalda och jag har fixat med lite andra pappersjobb, så nu kan jag nog gå ut i snön och köra in lite ved! Ja, det kom ju äntligen lite snö igår. Fast tyvärr blandat med hård vind så nu ligger all snö i drivor och det är nästan barmark på de flesta ställen. SUCK! Men, men, det kanske går att hitta något lämpligt ställe att testa skidorna på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar